04 Mei 2010

Ekspo Dunia 2010 dalam Lubuk Hati Umat Islam di Shanghai


18 Jamadil Awal 1431H.

Ekspo Dunia 2010 sedang berlangsung di Shanghai. Pelbagai etnik penduduk Shanghai termasuk umat Islam menceburkan diri secara aktif dalam temasya ini. Penduduk yang terdiri daripada umat Islam semuanya menganggap diri mereka sebagai "sukarelawan" yang bertanggungjawab untuk membentuk imej bandar raya Shanghai yang baik.

Beberapa persoalan pernah terlintas dalam fikiran ramai penduduk Shanghai seperti mengapa China menganjurkan Ekspo Dunia? Bagaimana Shanghai dipilih sebagai bandar tuan rumah Ekspo Dunia? Apakah manfaat yang akan didatangkan oleh Ekspo Dunia terhadap pertumbuhan ekonomi Shanghai khususnya dan China amnya?

Adakah taraf hidup penduduk Shanghai dapat ditingkatkan setelah Shanghai menjadi tuan rumah Ekspo Dunia 2010? Dan yang paling menarik perhatian umat Islam ialah bagaimana mereka boleh menyumbang kepada Ekspo Dunia dan melakukan tindakan konkrit mengikut ajaran agama Islam. Untuk menjadikan ramai penduduk Islam Shanghai lebih mengetahui dan memahami tentang Ekspo Dunia ini, Persatuan Agama Islam Shanghai dan Persatuan Etnik Minoriti Shanghai telah mengadakan pelbagai ceramah khas mengenai Ekspo Dunia.

Pegawai dari Biro Ekspo Dunia Shanghai telah dijemput untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk "Better City, Better Life" atau "Bandar yang Lebih Baik Memberikan Kehidupan yang Lebih Baik" iaitu slogan Ekspo Dunia 2010 di Shanghai ini.

Pelbagai ceramah yang diadakan telah menarik perhatian ramai penduduk Islam. Selepas mendengar ceramah, mereka dengan sepakat menyatakan "barulah kami mengetahui kandungan yang begitu luas Ekspo Dunia. Ini memang meluaskan pandangan kami." Orang Islam yang berkerja dalam masjid-masjid Shanghai juga dengan gembiranya berkata, "seiring dengan projek pengubahsuaian bandar Shanghai menjelang Ekspo Dunia, masjid kita pun perlu diperbaiki. Selain itu, Ekspo Dunia ini juga merupakan peluang keemasan bagi kita sendiri. Maka sebagai tuan rumah, kita perlu menyertai kerja-kerja persiapan secara aktif dan memberi perkhidmatan yang baik kepada para pengunjung semasa Ekspo Dunia berlangsung di Shanghai."

Lebih 70 juta pelancong dijangka akan mengunjungi Shanghai semasa Ekspo Dunia berlangsung. Sebanyak 57 buah negara Islam yang menyertai Ekspo Dunia Shanghai. Maka sudah pasti sejumlah besar pelancong asing adalah orang Islam. Sehubungan dengan itu, makanan halal yang bermutu tinggi dan selaras dengan piawaian perlu disediakan kepada para pengunjung Islam. Badan berkenaan kerajaan Shanghai telah mengambil berat terhadap perkara tesebut.

Imam dari masjid-masjid di Shanghai dengan aktif menyertai peninjauan terhadap rangkaian makanan halal di Shanghai. Mereka mengeluarkan banyak cadangan yang amat berharga kepada pihak penganjur Ekspo Dunia. Dengan usaha mereka yang bersungguh-sungguh itu, kedai dan restoran makanan halal akan dibuka di pelbagai pusat lalu lintas yang sibuk seperti lapangan terbang dan stesyen kereta api agar umat Islam lebih senang untuk mendapat makanan halal yang bermutu. Selain itu, pengawasan terhadap kualiti dan keselamatan makanan halal yang disediakan juga akan ditingkatkan semasa Ekspo Dunia berlangsung di Shanghai.

Bermula awal tahun ini, jabatan pengurusan melibatkan agama dan etnik minoriti, wakil kawasan kediaman umat Islam serta masjid-masjid di Shanghai telah mengadakan pengajaran bahasa Inggeris dan Arab di kalangan penduduk Islam. Imam-imam dari masjid-masjid di Shanghai memikul tugas sebagai guru untuk mengajar bahasa Arab secara sukarela. Kawasan perumahan Huamu Pudong yang berhampiran dengan masjid Pudong, Persatuan Etnik Minoriti Daerah Luwan dan Masjid Xiaotaoyuan dan Huxi telah menawarkan kuliah pelajaran bahasa Arab dengan menggunakan masa lapang dan percutian menjelang Ekspo Dunia Shanghai. Ramai penduduk Islam sama ada berusia atau muda, lelaki atau perempuan menyertai kuliah-kuliah tersebut dengan begitu bersemangat. Dialog yang diajar amat berguna dalam kehidupan harian terutamanya ketika orang asing bertanya tentang bagaimana untuk pergi ke hotel, masjid atau untuk mendapatkan makanan halal.

Sebenarnya, jumlah penduduk Islam tidak begitu ramai dan mereka tinggal berselerak di bandar raya Shanghai. Namun, pada tahun-tahun kebelakangan ini, jumlah penduduk Islam bertambah ramai kerana ramai penduduk Islam yang berhijrah dari barat laut termasuk Wilayah Autonomi Uygur Xinjiang, provinsi Gansu dan Qinghai. Ada di kalangan mereka yang berniaga, ada yang melanjutkan pelajaran di Shanghai. Masjid Huxi di daerah Luwan, di bahagian barat Shanghai merupakan kawasan kediaman penduduk Islam yang paling ramai di bandar Shanghai. Ramai orang Islam dari dalam dan luar negara akan berjemaah secara beramai-ramai di masjid tersebut sama ada hari Jumaat atau hari raya Aidilfitri dan Aidil Adha. Sehubungan dengan itu, satu pasukan sukarelawan yang terdiri daripada orang Islam telah diwujudkan oleh Jawatankuasa Pengawalan Masjid Huxi. Mereka ditugaskan mengawal keadaan dan memastikan jemaah yang bersolat di masjid mengikut peraturan terutamanya semasa berlangsungnya aktiviti keagamaan seperti solat Jumaat. Selain itu, mereka juga membantu kakitangan masjid membersihkan kawasan masjid atau menyediakan jamuan dan juadah makanan halal.

Seorang sukarelawan lelaki yang sudah berusia lebih 60 tahun menyatakan:

"Kami semua dengan sukarela memberi sumbangan dan bantuan kepada masjid dan juga para jemaah. Kami datang ke masjid lebih awal untuk membuat persiapan seperti menyapu sampah dan membentang hamparan tikar di halaman."

Imam Masjid Huxi, Jin Hongwei memberitahu wartawan, ramai orang asing yang tinggal, bekerja atau belajar di Shanghai kerana ia bandar raya antarabangsa. Ramai daripada mereka yang beragama Islam selalu bersolat dan menyambut hari raya di masjid ini. Mereka berkawan baik dengan orang Islam tempatan. Beliau menjangkakan lebih ramai sahabat Muslim yang melancong di Shanghai ketika Ekspo Dunia berlangsung. Walaupun kehadiran mereka tidak lama hanya untuk melancong sahaja, namun mereka mengharapkan perkhidmatan yang memuaskan dan bersolat dengan hati yang tenang dalam masjid. Beliau berkata:

"Masjid kami mengalu-alukan kedatangan tetamu yang beragama Islam dari pelbagai negara. Sama ada penduduk Islam tempatan ataupun para sukarelawan yang memberi layanan mesra tentu akan menjadikan mereka merasa senang dan selesa ketika bersolat di masjid."

Terdapat beberapa sukarelawan dari etnik minoriti di luar bandar Shanghai dalam pasukan tersebut. Ayisha, sukarelawan dari etnik Uygur, Xinjiang pandai menari dan menyanyi. Beliau telah membuat persembahan yang menarik semasa aktiviti sambutan kira detik ke-600 hari perasmian Ekspo Dunia 2010. Pasukan sukarelawan tersebut telah mendapat sanjungan tinggi daripada pihak kerajaan bandar Shanghai atas sumbangan besar mereka.

Usaha persiapan Ekspo Dunia memainkan peranan yang besar dalam mendorong projek pengubahsuaian masjid-masjid di Shanghai. Projek tersebut bukan sahaja dijalankan untuk membaiki kemudahan dalam masjid, malah kemudahan dan situasi lalu lintas di sekitar masjid juga telah dilaksanakan. Misalnya, Masjid Jingxinglu pada asalnya terletak di lorong yang sempit. Sekarang bangunan masjid tersebut telah diruntuhkan dan dibina semula di sebuah kawasan yang luas berhampiran Stadium Jiangwan. Masjid yang baru itu dijangka akan siap dibina menjelang penghujung bulan April ini. Masjid tersebut mempunyai tiga tingkat dengan keluasannya mencapai lebih 2,000 meter persegi. Lebih seribu orang jemaah dapat bersolat di masjid ini pada satu-satu masa.

Penduduk Islam yang selalu berjemaah di masjid Jiangwan yang lama itu semuanya berasa amat teruja. Mereka tidak sabar menanti-nantikan untuk bersolat di masjid yang baru ini. Menurut mereka, Ekspo Dunia yang akan diadakan di Shanghai tidak lama lagi akan menjadikan harapan mereka menjadi kenyataan.

Dewan pameran Ekspo Dunia 2010 yang akan siap dibina terletak di kedua-dua belah tebing Sungai Huangpu. Pudong, kawasan di bahagian timur Shanghai, sebagai kawasan kewangan yang baru selepas pelaksanaan dasar pembaharuan dan pintu terbuka di Shanghai, sedang berkembang pesat. Masjid Pudong terletak di kawasan tersebut yang merupakan kawasan yang sibuk. Jumlah jemaah semakin bertambah ramai. Ramai warga asing yang beragama Islam seperti Malaysia, Indonesia, Singapura, Pakistan, India dan beberapa negara Arab bersolat di masjid itu kerana kedudukannya tidak jauh daripada kawasan pembinaan taman Ekspo Dunia dan kawasan pusat kewangan Lujiazui di Pudong. Maka, dewan sembahyang yang lama itu tidak boleh memenuhi keperluan para jemaah. Kalau hujan turun, jemaah terpaksa bersolat di ruang halaman dan basah oleh hujan. Pihak berkuasa daerah Pudong dan Persatuan Islam Shanghai selepas mendengar seruan dan cadangan para penduduk Islam telah mengambil berat terhadap perkara tersebut. Mereka telah menyediakan peruntukan untuk menjalankan projek pengubahsuaian masjid tersebut. Keluasan Masjid Pudong yang baru ini mencapai hampir 3,000 meter persegi apabila siap dibina semula.

Para jemaah dengan gembira berkata: "Kami bersyukur dapat bersolat di masjid yang luas dan terang ini. Ini memang merupakan rahmat yang dibawa oleh Ekspo Dunia kepada kami penduduk Islam."

Selain itu, masjid-masjid lain di Shanghai seperti Masjid Xiaotaoyuan, Masjid Muslimat, Masjid Fuyoulu dan Masjid Huxi juga sedang diubahsuai agar dapat menyediakan perkhidmatan yang lebih sempurna kepada para jemaah semasa Ekspo Dunia berlangsung di Shanghai.

Ekspo Dunia 2010 di Shanghai merupakan peluang paling baik untuk memperlihatkan pencapaian rakyat China dalam bidang politik, ekonomi, kebudayaan, sains dan teknologi. Ia juga menyediakan wahana interaksi kepada rakyat China dengan negara lain di dunia.

Umat Islam di bandar raya Shanghai sudah bersiap sedia untuk menyambut kedatangan pengunjung dari seluruh dunia dan memainkan peranan yang sewajarnya untuk menjayakan temaya Ekspo Dunia di Shanghai ini.CRI/-

2 ulasan:

ILHAM berkata...

Semoga Islam diChina terus subur dan makmur

Tanpa Nama berkata...

SEMOGA CINA ISLAM DI MALAYSIA TURUT JUGA SUBUR..