17 Mei 2010

Terkini : pemimpjn DAP mula berkumpul di Dewan Suarah.

10.15malam: Di Dewan Suarah, dua pemimpin SUPP sedang mengadakan pertemuan dengan pegawai pengurus pilihan raya, Wong See Meng. Difahamkan mereka sedang berbincang mengenai kelewatan pengumuman keputusan undi pos.

Mereka kemudian disertai oleh pemimpin DAP Ng Wei Aik, Lim Lip Eng dan Ronnie Liu.

Hujan masih turun di Sibu. Penyokong kedua belah pihak yang berpayung, sedang menunggu di luar Dewan Suarah.

10.10malam: Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof memberitahu Malaysiakini melalui SMS bahawa Borang 15 bagi undi pos sedang dibawa ke pusat perjumlahan di Dewan Suarah.

"SPR sedang menunggu keputusan rasmi undi pos," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Omar Wan Omar berkata pihaknya akan memberi penjelasan mengenai kelewatan tersebut.

"Saya akan jelaskan selepas kami umum keputusannya sebentar lagi," katanya.

10.09malam: Semua pemimpin utama DAP sedang menunggu di Wisama Sanyan, tempat undi pos dikira.

Lim Guan Eng memberitahu Malaysiakini bahawa beliau bimbang "sesuatu yang tak kena sedang berlaku" dan berharap pegawai SPR boleh mengeluarkan Borang 15 - dokumen yang mengesahkan keputusan rasmi undi pos.

Juga difahamkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah pulang ke Kuala Lumpur.

9.50malam: Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang mempersoalkan kelewatan SPR mengumumkan keputusan kiraan 2,571 undi pos.

"Pengiraan undi pos bermula jam 5.30 petang dan selesai pada jam 8.30 malam."

Beliau bertanya mengapa berlaku kelewatan lebih satu jam untuk mengumumkan keputusannya.

9.35malam: Pengiraan undi polis telah selesai. Bagaimanapun, wakil DAP gagal memperolehi Borang 15 - yang mengandungi jumlah rasmi, yang ditandatangani oleh pengurus pilihan raya.

Difahamkan BN menang 2,300 undi pos. Ini bermakna DAP menang dengan majoriti 300 undi.

Calon DAP Wong Ho Leng belum lagi mahu mengaku menang.

"Saya tak mahu ulas. Tunggulah pengumuman rasmi," katanya kepada Malaysiakini.

9.24malam: Pemimpin DAP menuju ke Wisma Sanyan di mana undi pos sedang dikira.

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang ingin tahu apa yang menyekat SPR daripada mengumumkan keputusan pilihan raya kecil parlimen Sibu.

9.21malam: Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof memberitahu Malaysiakini melalui SMS bahawa jumlah pemilih yang keluar mengundi mungkin melebihi 60 peratus.

Malaysiakini sebelum ini telah meminta beliau mengesahkan sama ada peratusan yang keluar mengundi adalah 59.86% seperti yang diumumkan oleh SPR sebelumnya.

9.10malam: Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga setiausaha agung DAP Lim Guan Eng dan pemimpin lain parti itu akan bergerak meninggalkan ibupejabat DAP.

Tetapi mereka bukan hendak ke pusat perjumlahan undi di Dewan Suarah, tetapi merancang untuk ke Wisma Sanyan, tempat undi pos dikira.

Malaysiakini/-

3 ulasan:

Unknown berkata...

Salam,
1.Tewas atau menang adap bertanding..

2.Yang ana fikirkan…kenapa kaum CINA suka sangat pada DAP….

3.Ana berani katakana…bukan sokong PAS tapi DAP…

3.Ana tahu….antapun tahu dan semua orang tahu……

Fikir-fikirkanlah

Adibeta,
Layarbiru15@gmail.com

Abu Hasan Chan berkata...

DAP adalah manusia juga ...tak kira Islam atau bukan Islam. Kalau sudah menjadi trend kita menentang kezaliman , tentu yang zalim itu akan berakhir dengan kekalahan. Barangkali Cina terbuka mata apabila memonton filem-filem Hindustan ....polis ada juga yang jahat , menteri ada juga yang menipu , kepala gangster ada juga yang menjadi insaf kerana tidak suka melihat adik beradik sekampungnya dianiaya oleh pihak yang berkuasa yang menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan diri. Filem-filem kungfu Cina ada juga macam tu juga ...orang-orang jahat akhirnya akan tamat riwayat mereka.

Tanpa Nama berkata...

harap bawa kes ke mahkamah .. bn sllu mnang dgn undi POS .. semua askar2 veteren boleh bg ketrngn dgn penyelewngn undi pos wlupon org nya yg undi tp alik2 org atas tlg pngkh semua utk barua umno .. smpi bila undi pos nk di gunakan .. BARUA UMNO