06 Julai 2010

Akibat meninggalkan Amar makruf dan cegah kemungkaran

22 Rejab 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Firman Allah:
Tafsirnya: Dilaknat orang2 kafir dr kalangan bani Israel yg disebut dalam kitab zabur dan kitab Injil. Laknat tersebut disebabkan oleh maksiat dan keterlampauan yg dilakukan mereka. Ini juga disebabkan mereka tidak melakukan kerja2 mencegah kemungkaran yg dilakukan di kalangan mereka. Alangkah buruknya ape yg mereka buat itu.(78-79: Al-Maidah)

Rasul bersabda:
"sesungguhnya manusia bila melihat seorang yg berbuat zalim dan tidak menegahnya maka dikhuatiri Allah akan menurunkan azab secara menyeluruh.(Hr Abu Daud dan Nasaie))

berbuat zalim tu samada pd diri sendiri dgn buat maksiat pd tuhan atau menzalimi org lain dgn cara menganiayainya.

Nabi s.a.w bersabda:
"Suruhlah manusia berbuat baik dan laranglah drpd mereka berbuat kemungkaran sebelum mana kamu berdoa dan tidak diterima doa kamu."(hr Baihaqi)

Diriwayatkan bahawa Allah mewahyukan kepada Nabi Yusya' Bin Nun:
"Sesungguhnya aku memusnahkan 40 ribu org yg baik2 dan 60 ribu org yg jahat."

Nabi Yusya' a.s bertanya "Takpalah dimusnahkan yg jahat ni; tapi kenapa pulak yg baik pun dimusnahkan same?"

Allah menjawab: "Mereka tidak marah terhadap maksiat tersebut yg mana aku marah dan mereka juga terus bersama2 makan2 dan minum dgn org jahat tersebut."(Hr Ibnu Abi Dunya)

Oleh itu marilah kita sama2 mencegah kemungkaran dan mengajak kebaikan. Pd masa kini kemungkaran berada di mana2. Tak Mampu berseorangan maka buat cara jemaah dan berkumpulan....Dan hadis ini juga melarang drpada kita bersekongkol dgn org yg melakukan kejahatan dan juga dilarang menyertai kumpulan atau pertubuhan yg melakukan kejahatan walaupun dia tak buat kejahatan tersebut.. Tuhan berfirman:

Tafsirnya: "Sesungguhnya kamu sekiranya duduk bersama org2 yg menghina ayat tuhan maka kamu seumpama mereka"(140: An-Nisa)

Tiada ulasan: