29 Oktober 2010

HAB HIBURAN DI MALAYSIA PERLU DI TEMPAT KHUSUS, NAJIB INGIN WUJUDKAN LITTLE LAS VEGAS?

20 Zulkaedah 1431 H
Oleh : Hafizi Pauzi

PARIT BUNTAR, 28 Oktober : Pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu menjadikan Malaysia sebuah hab pusat hiburan malam bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Menurut perancangan Program Tranformasi Ekonomi (ETP) yang dikeluarkan kelmarin, pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu menjadikan Malaysia sebagai hab hiburan malam bagi memacu industri pelancongan.

Mengulas perkara yang sama, Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) berpendapat cadangan kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab hiburan malam bagi memacu industri pelancongan patut dilaksanakan di tempat yang khusus.

Menurut ketua Wiranya Arman Azha Abu Hanifah bahawa (Dalam) soal agama, Wira Perkasa tidak kompromi dalam memartabatkan agama, bangsa dan tanah air.

“Kita mahu kepastian, apa yang diperjuangkan oleh PERKASA selama hari ini? Bukankah entiti bangsa Melayu menjadi agenda induk dalam NGO itu?” soal Drs. Khall Idham Lim, ADUN Titi Serong yang juga ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak.

Malayu sinonim dengan pengamalannya yang bercirikan Islam dan telah termaktub di dalam perlembagaan dalam Perkara 160(2), mengapa akur dengan cadangan Perdana Menteri yang secara jelas bercanggah dengan Islam?, maka disini kita akan dapati kepincangan berlaku terhadap peranan Majlis Agama Islam & Adat Istiadat Melayu.

Tugas majlis ini mencegah para palaku maksiat dari melakukan perbuatan maksiat, akan tetapi dalam masa yang sama, perintah tertingginya pula melawan arus secara “atas meja” dan bukan lagi berselindung di “bawah meja”.

NGO yang memperjuangkan Melayu ini rupanya tidak jadi “hero” dalam situasi tertentu, malah membiarkan, bahkan lebih teruk dari itu, membari pandangan serta saranan pula berkenaan isu hab hiburan sebagaimana dicadangkan di dalam ETP.

حُفَّت الجنة ُبالمكاره و النارُ بالشهوات

"Lorong ke syurga itu perlu melalui duri-duri (melawan nafsu), dan lorong ke Neraka itu dengan mengikuti hawa nafsu". (Riwayat Abu Daud & Ahmad, Albani : Sohih )

Hadis :

أن الله تعالى يقول لآدم: إن الله يأمرك أن تبعث من ذريتك بعثا إلى النار، فيقول: يا رب من كم؟ فيقول: من كل ألف تسعمائة وتسعة وتسعون, وواحد في الجنة

Ertinya : sesungguhnya Allah swt berkata kepada Adam (a.s) : Sesungguhnya Allah akan membangkitkan zuriat kamu dengan sekumpulan akan ke neraka, maka berkata Adam : Wahai tuhanku, berapa ramai jumlah mereka. Jawab Allah : dari setiap seribu orang, sermai 999 akan ke neraka dan hanya seorang ke syurga. ( Riwayat Ahmad & At-Tabrani dengan sanad yang baik : Majma’ Az-Zawaid, no 18621)

Dari hadis di atas, jelas dinyatakan nisbah penduduk syurga dengan neraka dari 1000 orang, 999 akan dihumban ke neraka dan hanya seorang sahaja yang layak ke syurga. Justeru, mengapa industri nafsu ingin dijadikan sumber pendapatan?

Tiada ulasan: