29 Oktober 2010

Drs. Khalil : PAS meletakkan calon terbaik di Galas, Rakyat akan buat pilihan terbaik.

20 Zulkaedah 1431 H
Oleh : Hafizi Pauzi

GUA MUSANG, 28 oktober :- Calon BN Abdul Aziz Yusof mula memperlihatkan personalitinya semalam apabila beliau tampil berucap di satu majlis di daerah mengundi Batu Papan bersama Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kata ADUN Titit Serong, Drs. Khalil Idham Lim semasa ditemui disini hari ini
Dalam ucapannya, beliau menyebut bahawa jika mahu menjadi pemimpin bukan bergantung kepada ijazah yang berjela-jela, tetapi yang penting adalah kemampuan dan kesanggupan berkhidmat.

Menurut Drs. Khalil pada masa sekarang, Negara kini telah memiliki rakyat yang berpendidikan, dianggarkan tidak kurang dari 20 univerisiti awam wujud di Malaysia, rakyat makin berpendidikan tinggi, justeru pemimpin juga perlu berpendidikan seperti kebanyakan rakyat.

Yang menghairankan beliau (calon BN) menyifatkan dirinya seperti tun Ghafar Baba, contoh sebegitu tidak sesuai lagi jika hendak dibandingkan dengan situasi dan keperluan sekarang.

Jelas Drs. Khalil Tambahnya lagi yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak menyatakan walau apa pun rakyat berhak memilih samada inginkan pemimpin yang berpendidikan tinggi atau hanya memilih pemimpin yang hanya berkelulusan SPM. Tetapi tindakan mempertahankan diri sendiri dengan memperlekeh ijazah yang dimiliki oleh orang lain adalah tindakan yang tidak matang.

“Diam sahaja cukuplah, dan bercakap soal apa nak dilakukan digalas, itu lebih menampakkan kematangan” Katanya.

Bila ditanya mengenai apakah kewajaran kenyataan calon BN berkata seperti itu, Drs. Khalil berkata jika nilai serta karisma diri calon tersebut sudah sedia hebat, contohnya berkebolehan besar dalam penyampaian maklumat, jaguh dalam ilmu, mempunyai kebolehan berhujjah dengan fakta dan berwawasan tinggi serta komited membela hak rakyat, kemungkinan besar, pihak lawan tidak akan mempersoalkan mengenai kelulusan calon PAS Dr. Zul.

Walaubagaimana pun, kebergantungan ilmu pada pemimpin seharusnya menjadi titik tolak yang penting dalam memimpin rakyat pasca kemajuan keilmuan yang semakin rancak sekarang ini.

Tambahnya lagi Pakatan Rakyat telah meletakkan calon terbaik yang berkelulusan Doktor perubatan, dan saya yakin pengundi di Galas akan membuat pilihan yang terbaik pada 4 November akan datang. Jelasnya lagi.

Tiada ulasan: