19 Disember 2010

DAP akan pertahan Islam dalam Perlembagaan

13 Muharram 1432H.

KEPAQLA BATAS : Pengerusi DAP, YB. Karpal Singh menegaskan bahawa Pakatan adalah pakatan yang kuat.PAS adalah parti yang berdisplin di mana tidak ada yang undur, DAP ada, PKR pun ada . Penegasan itu diucapkan dalam ucapan penggulungan dalam Konvensyen Pakatan Rakyat yang diadakan di Kepala Batas, Pulau Pinang.

Beliau juga menegaskan Perlembagaan memutuskan Islam adalah agama resmi dan DAP akan mempertahankan itu sehabis-habisnya.

Menurutnya juga yang paling berrhak mempertahankannya ialah PAS.
Beliau juga menegaskan tidak ada sebab BN mengexploitasi isu ini. Kalau nak Isukan ia adalah hak "Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Hadi" katanya.

Mungkin merujuk kepada muzakarah yang hanya boleh menyelesaikan polimik tentang negara Islam yang dipermainkan oleh UMNO.

"Kami akan menang besar. sesiapa yang salah guna kuasa, siapa yg bagi perlindungan kepada pimimpin BN selepas itu akan dituduh dalam mahkamah, dan kami tidak akan lepaskan mereka. Ini adalah merupakan amaran kepada Rosmah." katanya lagi sambil menerima tepukuan gemuruh dari semua yang hadir.

Ucapan karpal Singh pada hari ini nampaknya menyelesaikan polimik negara islam yang sering dipermainkan oleh pemimpin UMNO dan BN sebelum dari ini.

Kenyataan terbaru ini juga dilihat sebagai ucapan yang memperkuatkan dan mengukuhkan Pakatan Rakyat.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macamtulah baru pakatan boleh kuat.

Tanpa Nama berkata...

elok ada hitam-putih dalam bab nih..

Baru kuat!

Tanpa Nama berkata...

kepada org bkn islam, jangan takut dengan islam. Islam tak diturunkan utk membawa ketakutan, tetapi islam diturunkan utk membawa rahmat. masih banyak lagi keindahan yg org bkn islam, malah org islam sendiri pon tak tahu. sama2 lah kita bagi peluang kt diri kita utk kenal islam dengan lebih dekat, baik yg islam, mahupun yg bkn islam.