31 Disember 2010

Debat: Pemuda Umno jangan berdalih

26 Muharram 1432H.
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 29 Dis: Dewan Pemuda PAS Larut mahu Pemuda Umno bahagian itu mengotakan janji dan tidak berdolak dalik berhubung penyertaan mereka dalam forum 'Islam dan Melayu' yang dijadual 1 Januari ini.

Naib Ketua Pemuda PAS kawasan itu, Akmal Kamarudin (gambar) berkata, pemuda Umno dilihat cuba bermain wayang apabila satu persatu alasan diberikan untuk mengelak dari menyertai debat itu.

"Asalnya akan dibuat di Dewan Padang Astaka, Batu Kurau yang ditetapkan sendiri oleh pemuda Umno, tapi kemudiannya dia bagitahu dewan tak dapat.

"Tak cukup dengan itu, kita dah buat hebahan, kain rentang semua, tiba-tiba semua kena cabut atas arahan dapat amaran pihak polis.

"Kita tidak tahu kenapa, sedangkan kita dapat kelulusan gantung banner dari Majlis Perbandaran Taiping," katanya yang juga Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Perak, kepada Harakahdaily.

Debat itu pada asalnya dicetuskan Pemuda Umno Larut sendiri yang mencabar Pemuda PAS Larut dan kemudiaannya dipersetujui bersama dengan tajuk 'Islam dan Melayu'. Inisiatif penganjuran debat itu kemudiannya disambut Institut Pemikir Muda Malaysia (IPMM) yang bersedia menjadi penganjur debat itu.

Akmal turut memaklumkan, beliau mendapat maklumat pemuda Umno Larut mendapat tekanan dari pemimpin tertinggi Umno agar membatalkan debat tersebut.

"Apapun alasan, kita nak pemuda Umno jangan berdolak dalik, kotakan janji anda kerana anda yang mencabar debat ini,"katanya mengharap.

Ekoran masalah tempat yang berlaku, Pemuda PAS Perak katanya telah mencari tempat alternatif baru iaitu di Dewan Majlis Daerah Selama.

Selain permit bagi mengadakan program itu telah dipohon, mereka juga telah mengadakan pertemuan dengan pihak polis bagi memberi jaminan keselamatan kepada pihak keselamatan itu.

Debat itu akan mempertemukan Ketua Pemuda PAS Larut, Nazri Din dan Ketua Pemuda Umno Larut, Mohamad Anuar Arifin.

Manakala Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Azmi Abdul Hamid akan menjadi perantara majlis.

Pada 26 Disember lalu, Dewan Pemuda PAS Pusat turut membuat program sama dengan tajuk Polemik Ketuanan Melayu.

Forum yang diadakan di Dewan Majlis Perbandaran Kajang itu menampilkan bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, Naib Ketua Dewan Pemuda PAS (DPP), Ahmad Sabky Yusof, Naib Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Ezaruddin Abd Rahman dan Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu & Bumiputra (MPM), Dr Hasan Mad.

Bagaimanapun hasrat untuk bersama pemuda Umno membincangkan perkara itu tidak tercapai apabila majlis tertinggi Umno didakwa tidak membenarkan mereka menyertainya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

suka brdalih...mmg x jantan...mmg haram jadah...dh tau jalan yg dipilih tu salah tp tetap x ngaku...bahkan sanggup buat jahat dan zalim utk prtahankn yg salah tu.....الله المستعان

huda alhadi berkata...

Bukan sahaja pemuda badan induk UMNO BN bacul. Segala-galanya guna polis alasan takda permit; alasan dewan tak dapat... boleh percaya ke..., bukan ke semua dewan di bawah kuasanya malah dewan di negeri di bawah tadbir urus PR pun meraka mengaku ada pegangan sebab kononnya mereka yang bangunkan.

Mereka telah mengkaji dengan mentor bahawa bahasa yang akan di ucap hanya kata-kata manusia sahaja sedangkan pihak PAS menjadi alquran sebagai asas hujah kerana bangsa, agama dan prasana kelompok manusia dinyata dalam alquran. Kalau mereka berhujah akan menyamakan mereka dengan kaum yang mencabar ayat-ayat alquran dan akhirnya timbul katak. Maka kini jelas 'Katak' berada dimana-mana khasnya di Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Syabas Pemuda PAS selagi anda berhujah dengan Nas Alquran anda tidak akan terbabas malah kini sahabat dalam PR pun mula memahami pengisian alquran dan faham peranan Masjid dan Berjemaah.