17 Disember 2010

Nazri Peguam Tiada Kelas Kata Karpal

PETALING JAYA 17 DIS : Ahli parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh menyifatkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz sebagai peguam tiada kelas jika dibandingkan dirinya yang digelar peguam kelas ketiga oleh menteri itu.

Nazri semalam melabelkan Karpal sebagai peguam kelas ketiga kerana mahu membawa kes penggantungan Ketua Pembangkang ke mahkamah kerana tidak ada keadilan diberikan kepada Ketua Pembangkang itu.

Namun menurut Nazri telah ada penghakiman yang dengan jelas menyatakan bahawa mahkamah tidak mempunyai jurisdiksi atau bidang kuasa ke atas Parlimen.

Kenyataan Nazri itu disanggah oleh Karpal hari ini.

" Perkara ini pastinya akan dibawa ke mahkamah. Sudah ada kes sama seperti ini dahulu di Perak dan dalam kes Gobind. Saya mengakui memang saya membuat komen tertentu terhadap beliau tapi bukan itu persoalannya. Persoalannya saya tidak diberi ruang untuk mempertahankan diri,"ujar Karpal yang turut digantung selama enam bulan berhubung isu berkaitan firma perunding antarabangsa Apco Worldwide.

Karpal juga menjelaskan tindakan akan diambil ke atas Speaker Pandikar Amin Mulia kerana menyalah-gunakan kuasa meluluskan usul menggantung Anwar dan tiga ahli parlimen yang lain, termasuk dirinya.

Tindakan ke atas Speaker akan difailkan kemudian. Saya terkejut bila Nazri kata keputusan ini tidak boleh diadili di mahkamah. Ini keutamaan pada masa ini," ujar Karpal lagi.

Nazri semalam turut didakwa mengarahkan Pandikar supaya menggunakan Peraturan dewan 44 untuk menghentikan perbahasan dan membuat undi tanpa perdebatan.

Beliau turut melabelkan ahli parlimen Pakatan Rakyat sebagai 'bodoh dan gila' kerana mengugut untuk mengheret speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia ke mahkamah.(MalaysianInsider).

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nazri aziz tu memang le anjing kerajaan bn, mak dia menghancut dengan anjing, tu le pasal dapat dia

huda al hadi berkata...

Nazri memang betul sentisa merendahkan kebolehan dan kemahiran serta pengetahuan MP kerana dialah tanggungjawab terhadap pengurusan Parlimen dengan kata orang atas sentiasa betul. Orang lain semuanya kelas tiga. Justeru dia sentiasa berada dalam kelas pertama.....! Oooop..kelas pertama mengampu..