28 Januari 2011

BN Semakin Gentar : Rancang Gubal Undang-Undang Baru Sekat Media Internet.

23 Safar 1432H.

LABIS, 28 Jan : Blogger PAS konsisten menjalankan penerangan melalui media baru masakini seperti jaringan sosial, twitter, facebook dan blog dan amat berkesan serta berpotensi menyentuh hati rakyat dengan maklumat terkini mengenai pelbagai isu .Demikian menurut Ketua Penerangan Pas Perak, YB Khalil Idham Lim,

Tambahnya, menurut laporan media, di Malaysia, internet kini menjadi media pilihan 61% pengguna, menewaskan media TV, radio dan surat khabar dan fakta ini dipetik dari akhbar BBC dan ia adalah hasil kajian yang telah dilakukan.

“BN gentar dengan perkembangan ini, memandangkan maklumat mudah sampai kepada rakyat, kerana itu sepatutnya media cetak dan eletronik jangan terlalu ghairah mengeluarkan fitnah terhadap PR kerana mereka harus sedar ada media baru yang mampu menjelaskan perkara yang sebenarnya,” katanya.

Menurutnya yang juga ADUN Titi Serong, sebagai contoh BN dengan angkuhnya menyebarkan fitnah terhadap calon PAS, Normala Sudirman di Tenang dengan mengatakan Calon Pas ada mengunkapkan “kenapa jual arak?” di Tenang kepada pekedai bukan Islam .

“Sepatutnya Ahli Parlimen Labis yang mengeluarkan kenyataan itu membuktikan kenyataannya setelah didesak namun kenyataannya sering berubah demi menyelamatkan diri” katanya.

“BN juga pasti susah hati dengan perkembangan terbaru Malaysia sebagai hab multimedia serantau sehingga cuba mengusulkan undang-undang pengawalan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (PPPA) yang melibatkan kepada media baru di internet” katanya lagi.

Dalam pada itu, Khalil menjelaskan Google telah membuka satu pejabat di Malaysia pada tahun ini setelah Google membuka pejabat cawangannya di Korea dan Singapura dan bilangan pengguna Internet di Malaysia hari ini dicatatkan 17 juta.

“Satu perkembangan baik, syabas diucapkan kepada rakyat Malaysia, dan perkembangan positif ini perlu dimanfaatkan untuk memperoleh serta menyebar informasi terkini tentang apa yang berlaku di Negara,” katanya ketika menutup sesi temu ramah.

Tiada ulasan: