28 Februari 2011

Hasanuddin : Masyarakat Kerdau Sudah Terima Pakatan Rakyat

25 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 28 FEB : Calon PAS di Kerdau, Hasanuddin Salim berkata, benteng Umno-Barisan Nasional hakikatnya sudah goyah di kawasan Dewan Undangan Negeri itu sejak pilihan raya umum 2008 yang lalu.

Bercakap mengenai hal itu dalam segmen khas di Tv Selangor, menurut Hasanuddin, masyarakat di Kerdau kini lebih terbuka dalam menerima pandangan parti lain selain Umno-BN yang menakluk pemikiran mereka sejak sekian lama.

Hakikat itu katanya harus diakui oleh Umno-BN.

" Kalau dulu masyarakat di sini mereka begitu tertutup untuk menerima pandangan dari parti-parti selain daripada Umno-Barisan Nasional tetapi dalam pilihan raya 2008, kita hampir boleh berjumpa, berbincang dengan masyarakat termasuk ketua-ketua masyarakat yang mereka ini kelihatannya bersama dengan Umno-Barisan Nasional tetapi kini kita boleh berbincang," katanya.

Menurut Hasanuddin, hubungannya yang rapat dengan penduduk sekitar Kerdau yang rata-ratanya punya talian persaudaraan dengannya menyebabkan masyarakat setempat senang untuk berkongsi masalah yang dihadapi.

" Bagi golongan muda, mereka sebenarnya ketandusan atau pun tidak ada tanah untuk mereka duduki dan tidak ada kawasan perumahan khusus buat mereka. Generasi kedua dan ketiga di kawasan DUN Kerdau ini majoritinya menumpang di rumah orang tua masing-masing dengan sebahagiannya yang bekerja dengan kerajaan ,mungkin boleh membuat pinjaman perumahan tetapi bagi yang bekerja sendiri mereka berhadapan dengan masalah," tambah beliau.

Menurut anak kelahiran Kampung Loyang, Sanggang, Temerloh, keadaan ini menyebabkan generasi muda yang ingin memulakan kehidupan baru sedikit terganggu.

Sementara itu, menurut Pengarah Pilihan Raya PAS Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pula, walaupun pilihan raya kecil yang bakal berlangsung pada 6 Mac ini kelihatan tenang, namun Umno-Barisan Nasional dilihat bersungguh-sungguh untuk mempertahankan kerusi itu sehingga menggunakan seluruh jentera yang ada.

" Yang pelik di Kerdau ini ialah pejabat agama, seluruh kadi daerah diarahkan datang ke Kerdau, seorang kadi jaga satu masjid, kadi yang sepatutnya jaga satu daerah, tinggal jaga satu masjid untuk pastikan bahawa kononnya masjid itu akan disalahgunakan dan sebagainya.

" Saya fikir, apa yang penting dalam konteks ini ialah, mereka dipaksa oleh ketua jabatan, oleh Umno yang berkuasa, tinggal tangggungjawab asasi dan datang ke sini menyebabkan berlaku kelompongan tugas mereka," jelas Tuan Ibrahim.

Malah menurut beliau, media milikan Umno digunakan sebaiknya untuk terus mengaburi mata rakyat selain menyajikan gula-gula politik kepada rakyat.

Diskriminasi terhadap calon-calon Pakatan Rakyat dan juga pemimpin-pemimpin gagasan itu juga terus berleluasa sama ada dalam pilihan raya kecil atau umum.

" Kalau pun keluar gambar, mulut bercakap tetapi suara tidak ada. Dan ini biasa dibuat. Kalau kita lihat bagi konteks Kerdau, yang paling ketara di Felda-felda ialah seluruh jentera felda digunakan. Bahkan lebih malang lagi pengurus-pengurus digunakan, mereka diarah untuk datang ke Kerdau untuk menjaga setiap blok," tambahnya.

Namun menurut Tuan Ibrahim, walau apa pun yang berlaku, perjuangan tetap diteruskan dan beliau yakin, rakyat semakin matang dalam membuat keputusan.

" Walaupun orang kata Pakatan Rakyat mungkin tidak ada isu yang boleh dibawa di Kerdau, tetapi rakyat boleh menilai setiap hari siang dan malam, jalan baru diturap, pelbagai projek diberikan dalam tempoh ini yang menggambarkan bahawa sebenarnya banyak isu yang berlaku di sini, yang perlu kita bongkar dalam tempoh tujuh hari ini.

Pada 6 Mac ini, Hassanuddin akan berdepan dengan calon BN,Syed Ibrahim Syed Ahmad, 44. Syed Ibrahim adalah naib ketua Umno bahagian Kuala Krau dan merupakan pegawai khas kepada menteri besar Pahang.

Hassanuddin sebelum ini tewas dengan majoriti 1,615 undi. Beliau mendapat 2,520 undi, manakala Datuk Zaharuddin Abu Kassim. memperolehi 4,135 undi.

Tv Selangor/-

1 ulasan:

Qaseh Bonda berkata...

Kalau tak nak terima jugak, tukar je nama kerdau jadi kerbau.