17 Februari 2011

Semakan keputusan kes Beng Hock 23 Mei

14 Rabiul Awal 1432 H.

SHAH ALAM, 17 Feb: Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini menetapkan 23 Mei depan sebagai tarikh pendengaran semakan kehakiman terhadap keputusan terbuka Mahkamah Koroner membabitkan kematian setiausaha politik exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki menetapkan demikian berikutan permohonan oleh pihak pendakwaan yang diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya Dzulkifli Ahmad.

Peguam Karpal Singh yang mewakili keluarga Teoh pada pagi ini tidak mengemukakan sebarang bantahan selepas Mohtarudin menetapkan tarikh itu.

Di luar mahkamah, Karpal memberitahu pemberita bahawa pendengaran semakan keputusan koroner itu adalah berlainan daripada siasatan yang sedang dijalankan oleh Suruhanjaya Diraja mengenai punca kematian Teoh.

Beliau berkata sepatutnya siasatan Suruhanjaya Diraja tidak berjalan serentak dengan semakan kehakiman berkenaan.

Semakan kehakiman itu dibuat oleh Pejabat Peguam Negara yang tidak berpuas hati dengan penghakiman keputusan terbuka yang dibuat pada 5 Januari lalu.

Koroner Azmil Muntapha Abas dalam penghakiman terbuka berhubung inkues Teoh, yang ditemui mati pada 16 Julai 2009 memutuskan punca kematian pembantu politik itu bukan kerana bunuh diri mahupun dibunuh.

Sementara itu, anggota suruhanjaya berkenaan melawat tempat Teoh ditemui mati di Plaza Masalam, dekat sini pagi tadi.

Pengerusinya Tan Sri James Foong Cheng Yuen dan empat anggota lain tiba di bangunan itu pada 9.50 pagi.

Ini merupakan lawatan pertama anggota suruhanjaya ke lokasi kejadian sejak ia memulakan prosidingnya Isnin lalu.

Anggota lain suruhanjaya ialah bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman dan bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk T. Selventhiranathan serta Pakar Perunding Patologi Forensik, Jabatan Perubatan Forensik Hospital Pulau Pinang, Datuk Dr Bhupinder Singh dan Pakar Perunding Psikiatri Forensik dan Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya, Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: