12 Mac 2011

Tetap tidak berganjak: MB

06 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU - Kerajaan Negeri tidak berganjak dengan keputusan untuk mengekal tawaran yang dibuat sebelum ini kepada peniaga Bazar Tok Guru walaupun ditolak segelintir peniaga terbabit.

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz berkata, Kerajaan Negeri membuat keputusan terbaik untuk kesemua peniaga di bazar terbabit dan kini terserah kepada mereka untuk menerima tawaran yang dibuat.

“Keputusan masalah Bazar ini tetap begitu, mereka nak terima atau tidak terpulang. Setakat ini sudah 100 orang terima termasuk yang sudah menandatangani (surat perjanjian) dan sebahagian dalam proses ke arah itu,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Dataran Ilmu di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan wakil dari Bazar MPKB dan Arked Uda yang tidak bersetuju berpindah ke Bazar Tok Guru walaupun menerima tawaran dari Kerajaan Negeri.

Antara lain mereka menuntut janji Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) yang akan membina saiz kedai berukuran 10X 12 dan bukan 6X8 sebagaimana yang disediakan kini.

Dalam pada itu, Nik Aziz berkata, isu keretakan pada Bazar Tok Guru yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu tidak timbul kerana pihak kontraktor masih belum menyerahkan bangunan itu kepada Jabatan Kerja Raya (JKR).

“Bangunan itu belum lagi serah kepada JKR, lain lah kalau JKR menerima (dengan bangunan retak) itu tidak betul. Kalau lihat stadium di Terengganu runtuh walaupun kontraktornya dari syarikat antarabangsa, ini kontrak orang Melayu,” katanya.

Dalam sidang media itu, Nik Aziz kecewa dengan segelintir peniaga yang mengkritik secara terbuka, Exco Kerajaan Negeri, Datuk Anuar Tan semasa majlis bersama peniaga terbabit di Tapak Arked Uda petang, kelmarin.

Sehubungan itu, beliau meminta individu terbabit secara terbuka memohon maaf kepada Anuar yang menurutnya banyak berkorban demi membantu masyarakat Kelantan.

“Kita patut kenang budi (Anuar), mana boleh kalau tak kena dengan angin kita, kita kritik, ini bukan masalah negeri, ini tidak betul. Saya nak orang itu mintak maaf depan orang ramai, buat pengumuman di surat khabar.

“Kalu nak serang sangat, serang ambo (saya), tidak mengapa, orang lain tebal tapak kaki, ambo tebal muka,” katanya.

1 ulasan:

fikrah islamiah berkata...

Orang yang menentang itu lazimnya dipengaruhi parti politik pembangkang.