21 Jun 2011

Bersih 2.0 : pemuda umno akan bersama?

19 Rejab 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Pusat (Malaysia) mempelawa Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaludin dan seluruh Pemuda Umno dan Barisan Nasional (BN) yang merancang mengadakan himpunan yang sama sepertimana Himpunan BERSIH pada tarikh yang sama pada 9 Julai ini nanti untuk bersama-sama berhimpun dan menyerahkan memorandum kepada Yang DiPertua Agong adalah satu tujuan yang sama iaitu berhimpun dan menyerahkan memorandum.

Kami berharap Khairy dapat menyertai BERSIH bagi mengatakan hasrat yang sama walaupun dibantah oleh pimpinan Umno dan pelbagai amaran oleh pimpinan Kompenan BN bagi membantah hasrat Khairy dan Pemuda Umno bagi tujuan yang sama. Tetapi sedikit pelik kerana Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa) langsung tidak pula membantah Pemuda Umno kerana ingin turut berhimpun? Dan kenapa juga Pemuda Umno tidak membantah Perkasa berhimpun bagi menghalang Himpunan BERSIH?

Kami melihat ‘wayang’ daripada Umno dan Perkasa di dalam cubaan menjadikan himpunan BERSIH sebagai satu pendekatan perkauman adalah bertujuan ingin memastikan kegagalan Himpunan BERSIH ini sebenarnya. Kami sekali lagi yakin bahawa pendekatan berhimpun adalah pendekatan yang sewajarnya kerana Pemuda Umno dan Perkasa juga mengambil pendekatan yang sama bagi mengatakan hasrat mereka dan tidak pula menggunakan kaedah lain jika ingin membantah sesuatu perkara. Ini adalah satu bukti keperluan berhimpun yang penting bagi menyatakan bantahan atau tuntutan yang diberikan izin oleh Perlembagaan Negara.

RAJA AHMAD AL-HISS
Naib Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Tiada ulasan: