21 Jun 2011

Bersih 2.0 : polis restu tindakan perkasa?

19 Rejab 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Pusat (Malaysia) melihat pendekatan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa), Dato’ Ibrahim Ali sengaja menggunakan sentimen perkauman dalam satu perhimpunan di kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur kelmarin di dalam usaha untuk menggagalkan Himpunan BERSIH pada 2 Julai ini dan menjadikan sasaran barunya dengan bertindak membakar gambar Dato' S. Ambiga dan melaungkan sentiemen Agama dengan melebelkan 'perempuan hindu yang bahaya' adalah satu tindakan yang boleh mencetuskan suasana buruk walaupun ianya langsung tidak berkaitan terhadap himpunan yang bakal berlangsung.

Malah Dato’ Ibrahim juga mengukapkan 'orang cina elok duduk dalam rumah sebelum sesuatu yang buruk berlaku' sebagai pendekatan amaran yang sengaja membakar kaum Cina di dalam Negara kita. Dengan menggelarkan dirinya sebagai 'general perang' untuk umat Melayu adalah keterlaluan dan terlalu bahaya untuk perkauman sempit bagi memastikan himpunan yang dirancang tidak akan berjaya adalah bertentangan dengan apa yang sedang berlaku dan bukannya membabitkan perkauman.

Bagi kami, Dato’ Ibrahim sengaja menyamakan himpunan ini sepertimana yang berlaku di Libya bagi tujuan mengulingkan kerajaan di sana sebagai satu niat jahat bagi menghasut rakyat atas kebimbangan yang sengaja diada-adakan. Oleh yang demikian, kami mendesak agar pihak Polis menahan Dato’ Ibrahim kerana jelas beliau membawa sentimen perkauman dan amat berbahaya terhadap perpaduan kaum di dalam Negara kita. Jika pihak Polis masih gagal mengambil tindakan terhadap Dato’ Ibrahim, memang benar dakwaan bahawa Perkasa adalah agen kepada Umno selama ini.

Dan kami menyeru agar kaum Cina dan India agar bersama-sama di dalam himpunan ini nanti bagi menyatakan protes terhadap pihak Kerajaan kerana sengaja membiarkan Dato’ Ibrahim mencetuskan prasangka buruk dan perkauman sempit. Kami yakin rakyat pelbagai kaum akan bangkit bagi membantah sikap pihak berkuasa dengan membiarkan Dato’ Ibrahim dengan mengheret perkauman sempit untuk cuba menggagalkan himpunan bagi membersihkan sistem pilihanraya yang tidak sedikitpun menyentuh isu perkauman.

RAJA AHMAD AL-HISS
Naib Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Tiada ulasan: