18 Jun 2011

Murtad fenomena yang tidak mengejutkan

16 Rejab 1432H. [MOD] -
Kenyataan Media MAPIM

MAPIM berpandangan adalah tidak mengejutkan gejala murtad kelihatan agak tinggi seperti yang didedahkan oleh pihak Menteri Ehwal Islam JPM jika masyarakat melihat pelbagai faktor yang menyumbang kepada gejala tersebut.

Jika dilihat faktor yang berkaitan dengan budaya hidup , status sosio-ekonomi , persekitaran masyarakat , isu kekeluargaan , kegagalan pendidikan Islam yang berkesan semada secara formal mahupun tidak formal serta kegiatan da’wah serta khidmat dari pihak berkuasa berkaitan dengan urusan mualaf yang tidak berkesan, adanyanya usaha terang-terangan mahupun secara halus mempengaruhi agar orang Islam keluar dari Islam , semua ini menyumbang kepada pemurtadan di negara ini.

Faktor sosio-ekonomi sering menyebabkan golongan mualaf mahupun orang Melayu Islam tertekan dengan kesempitan kehidupan dan dengan itu terdedah kepada pujukan yang akhirnya murtad. Menjadi jalan terakhir bagi seorang Islam bila keadaan hidup yang terdesak berakhir dengan pilihan untuk keluar dari Islam tertutama bila pendidikan dan penghayatan Islamnya amat rendah.

Demikian juga dengan masalah tekanan keluarga yang tidak mampu diatasi oleh penganut Islam yang baru. Ditambah dengan tidak ada yang dapat didekati untuk mendapatkan kaunseling , seorang mualaf terdedah dengan pengaruh dan tekanan dari keluarga , akhirnya memilih untuk murtad.

MAPIM juga berpendapat bahawa terdapat persekitaran masyarakat yang juga tidak menyokong untuk seorang mualaf dapat hidup sebagai seorang Muslim yang terbela. Ujudnya ketidakpedulian masyarakat terhadap mualaf telah menyebabkan mereka merasa tersisih dan tidak diperhatikan.

Sementara itu berlaku juga kesulitan yang dihadapi oleh mualaf untuk mendapat bantuan dan berurusan dengan pihak berkuasa agama. Sering kerumitan yang dihadapi menyebabkan seorang mualaf hilang keyakinan dan harapan untuk mendapat pembelaan sehingga mereka membuat keputusan untuk kembali kepada agama asal.

Tiada ulasan: