02 Julai 2011

1 sukan 1 murid 1 Malaysia dipolitikkan ?

Muhyiddin sampai malam tadi dengan kapalterbang melalui Lapangan Tebang Ipoh dengan disambut oleh kebanyakan pimimpin UMNO dan BN Perak.

30 Rejab 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
Pejabat ADUN Titi Serong

Hari ini adalah hari yang kononnya akan mencipta rekod dan sejarah bila semua sekolah di seluruh Malaysia dipaksa untuk menjayakan program "Larian Serentak 1 Murid 1 Sukan 1 Malaysia " yang kononnya akan melibatkan sejumlah 5.5 juta pelajar sekolah dan akan dicatatkan di dalam Malaysia Book of record (MBR) .Dengan jarak larian cuma 1.5 km MBR akan dicipta pada hari ini.

Lucunya Pegawai, Guru dan Kakitangan sekolah juga terlibat untuk berlari sama. Paling mengejutkan lagi saya menerima laporan dari ibu bapa ada sekolah yang mengeluarkan peliling yang meminta ibu bapa, waris dan keluarga pelajar untuk keluar beramazi-ramai untuk terlibat sama dengan program tersebut. Program ini semacam dipolitikkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab ?

Juga yang paling menyusahkan adalah setiap sekolah dikehendaki menghantar laporan beserta gambar/ video sebagai bukti yang sekoah tersebut telah melaksanakan program yang saya tidak p[asti apakah misi, visi dan matlamat.

Februari yang lepas, Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin telah mengumumkan tentang dasar satu murid satu sukan ini. Menurut beliau, dasar ini telah lama wujud, cuma belum ditekankan di sekolah-sekolah.

Dasar 1 Murid 1 Sukan menekankan penglibatan setiap murid dalam sukan. Penglibatan ini lebih menjurus kepada penyertaan, penglibatan, pemahaman dan pengetahuan mengenai sukan berkenaan tanpa mementingkan prestasi mereka.

Dasar ini juga menetapkan semua murid dan pelajar diwajibkan mengambil sekurang-kurangnya satu jenis sukan.

Namun apa bila melihat kepada realiti nya, sebenarnya dasar ini telah berjaya dilaksanakan oleh pihak sekolah disemua peringkat. Pengalaman saya hampir 10 tahun sebagai guru di 4 sekolah dilokasi yang berbeza seingat saya telah berhasil melaksanakan dasar ini sekian lama.

Kecualilah murid yang tidak sihat dan menginap penyakit kronik dihalang dari terlibat dengan sukan dan jumlahnya dalam pratus yang sangat kecil

Kerana itu bila saja program yang akan di lancarkan di Padang Esplanade Taiping pada hari dan semua sekolah pada hari ini juga memaksa muridnya berlari sejauh 1.5 km saya mula memikirkan betapa Menteri pelajaran yang ada sekarang jelas "kurang berpelajaran" tetang kegiatan sukan di sekolah.

Muhyiddin dikatakan mempunyai acara yang padat sepanjang sehari ini. Selepas pelancaran 1 sukan 1 pelajar ,beliau dijadualkan mengadakan beberapa lawatan di Parlimen Taiping dan Parlimen Bagan Serai serta menemui masyarakat Sikh dalam satu program berasingan di Ipoh.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 2 July 2011

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

giler mat sembab giler

Tanpa Nama berkata...

Program menyusahkan rakyat...dari anak kecil hinggalah kepada datuk & nenek...buat program tak pakai otak punya menteri.