23 Ogos 2011

Bersyukurlah: Anugerah Pancaindera Yang Sihat

23 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Syukur kita ke hadrat Allah atas segala kurniaanNya dan marilah kita berdoa semoga akan terus dipelihara dan mampu mengerjakan amal ibadat yang dituntut dan dijauhkan dari melakukan segala yang dimurkainya.

Pada kali ini marilah kita muhasabah diri, apakah kita bersyukur, sedang bersyukur dan akan terus bersyukur kerana sejak lahir dianugerahkan pancaindera yang sihat. Kita perlu sedar akan sampai masanya anugerah itu akan ditarik balik perlahan-lahan malahan ada kemungkinan salah satunya atau sebahagiannya atau semuanya akan ditarik semula oleh Allah secara mengejut. Apakah kita telah menggunakan semua anugerah itu sewajarnya. Fikir-fiirkanlah.

Penglihatan ( Mata )

Keupayaan melihat ini amat besar gunanya, apakah yang kita menfaatkan dengan kebolehan melihat sejajar dengan tugas kita sebagai seorang Islam.

Cuba bayangkan bagaimana kecewanya kita, bila Allah tarik sedikit keupayaan mata, walaupun sementara sahaja, seperti terkena cili, pedih air bawang, dibasahi peluh bila bekerja, terpercik air kotoran, terkena ketumbit, ataupun terkena cahaya matahari yang terik, itu belum lagi cedera atau sakit kekal.

Sudah tentu waktu itu kelamkabut kita mencari air bersih, mencari ubat mata, mencari garam, mencari cermin mata hitam atau apa sahaja untuk memulihkan daya penglihatan kita.

Dengan penglihatan yang baik juga kita boleh memandu kenderaan dengan lancar, dan tahu enjin kereta berfungsi dengan baik atau tidak, minyak masih ada atau sudah berkurangan hanya dengan melihat papan jangka atau penunjuk yang ada dalam kereta yang kita naiki.

Bagaimanakah pemanduan mereka yang sudah kurang daya penglihatan mereka dan sanggupkah serta yakinkah kita jika menumpang kereta atau membonceng motosikal dipandu oleh mereka yang sudah kurang daya penglihatannya.

Orang buta juga mempunyai mata tetapi mereka tidak dapat melihat, begitu juga waktu kita tidur kita tidak dapat melihat. Oleh itu sewaktu penglihatan masih jelas gunakan untuk perkara-perkara yang diredhai Allah dan elakkan dari melihat yang tidak diredhaiNya.

Apakah kita tidak mahu bersyukur ?

Pendengaran (Telinga)

Dengan keupayaan pendengaran, kita mampu mengesan titisan air di atap yang bocor, pemburu dapat mengesan pergerakan binatang buruan, bunyi gorengan masakan, detikan jam bom jangka, ketukan di pintu, bunyi hon bila kecemasan, bunyi ombak yang kuat untuk nelayan, bacaan Qari yang baik atau kurang baik dan bermacam-macam lagi. Apakah kita menganggap itu perkara biasa sahaja dan tak perlu bersyukur kepada Allah.

Bagaimana pula kalau telinga sudah kurang pendengaran, sudah tentu cara berjalan kita akan berubah, mata akan dipaksa bekerja lebih melihat kiri kanan. Bagaimana pula kalau sewaktu berenang telinga dimasuki air, apakah kita anggap perkara biasa?

Sudah tentu bila telinga dimasuki serangga atau air, pendengaran akan mula berkurangan dan semestinya kita akan berusaha memulihkannya dengan apa cara sekalipun seperti mendapatkan rawatan pakar ataupun membeli alat pendengaran yang sesuai. Orang pekak pun ada telinga, bukan telinga tidak penting tetapi daya pendengaran itu yang lebih penting.

Apakah kita sudah cukup bersyukur ?.

Menghidu (Hidung)

Dengan keupayaan menghidu, kita dapat mengesan najis dan kotoran, dengan keupayaan menghidu juga tukang masak dapat membezakan makanan lazat atau tidak, hangus atau tidak gorengan, dengan anugerah itu juga dapat memilih ubat wangi yang diminati walaupun banyak jenis yang dipamerkan. Kita juga dapat membezakan pakaian yang bersih dengan yang belum dibersihkan.

Dengan deria bau juga mereka yang pakar yang memasuki hutan tahu kehadiran ular, harimau, beruang, monyet atau sebagainya walaupun mata belum melihat lagi. Dengan deria bau juga dapat dibezakan jenis-jenis kayu walaupun nampak macam sama sahaja,

Bau juga dapat membantu pemandu mengesan beberapa kerosakan yang mungkin berlaku kepada kenderaan yang dipandu dan ini dapat membantu mengelakkan kemalangan atau kerosakan yang lebih serius.

Belum mahukah kita bersyukur ?

Mampu Merasa Dengan Lidah

Seorang tukang masak(chef) menggunakan kekuatan deria rasa untuk menghasilkan masakan yang enak. Deria rasa ini tidak sama antara seorang dengan yang lain.

Pakar dadah juga menggunakan deria rasa untuk membezakan antara dadah dan bukan dadah, dan juga membezakan antara jenis-jenis dadah yang pelbagai jenis.

Air minuman yang pelbagai juga dapat dibezakan dengan hanya merasa walau pun tanpa melihat bahan tersebut.

Kemampuan kita membezakan antara makanan yang baik, yang tidak baik, yang masin, yang pahit, yang tawar, yang masam, yang basi, yang manis dan sebagainya sudah banyak membantu kita mendapatkan tubuh badan yang sihat. Tubuh badan yang sihat membantu kita menjalankan kerja bagi memenuhi keperluan yang kita hajati.

Bagaimanakah keadaan dan perasaan kita bila lidah sedikit melecur/terbakar terkena air atau makanan panas, atau terlalu sejuk, selesakah kita ? Sudah tentu pada waktu itu nikmat makanan sudah hilang.

Masih degilkah lagi kita dan masih tak mahu bersyukur ?

Memiliki Deria Sentuhan

Deria sentuhan amat tinggi nilainya.
Sebahagian dari kita menggunakan keupayaan deria sentuhan untuk mengenali jenis barang-barang kemas, jenis-jenis logam, mengetahui nipis atau tebal bahan walau pun tanpa melihat

Orang buta menggunakan daya pendengaran dan sentuhan untuk laluan perjalanan. Tongkat digunakan untuk membezakan tempat yang akan dipijak atau dilalui.

Tukang rumah menggunakan daya sentuhan untuk menentukan kualiti kemasan dinding, lantai dan perabot.

Kerukunan rumahtangga dan keakraban ahli keluarga juga banyak bergantung kepada keupayaan menggunakan deria sentuhan. Pakar saikologi kerap mengingatkan pasangan-pasangan yang agak berusia supaya banyak menggunakan deria-deria yang lain untuk kekal harmoni kerana deria sentuhan sudah tidak banyak membantu, betulkah ?

Bagaimana pula kalau kaki dan tangan sudah mula kebas, deria rasa sentuhan sudah tiada. Bila ini berlaku kecederaan amat mudah menimpa dan akan bermulalah kesukaran-kesukaran yang lain dalam kehidupan kita.

Ayuh marilah kita mula bersyukur dan terus bersyukur kepadaNya selagi kita bernyawa.

Dirasakan cukuplah dengan sedikit kupasan yang terdaya terhadap beberapa anugerah-anugerah yang dikurniakan Allah sejak kita dilahirkan, eloklah kita muhasabah diri kita, apakah kita sudah bersyukur dan berusaha untuk memenuhi kehendak bersyukur itu sendiri.

Setiap orang akan meningkat usia, yang muda akan tua, yang lapang akan sibuk, yang kuat akan lemah, yang sihat akan sakit dan setiap yang hidup akan mati.

Sebagai penutup marilah kita renungi dan cuba fahami beberapa potong ayat Al-Quran semoga mendapat dorongan dalam meningkatkan kesedaran dalam beribadat kepada Allah sebelum sampai waktu kita tidak kuat atau tidak mampu melakukannya lagi.

1. “ Dan pada hari ini kami matrikan (kuncikan) mulut mereka (sejurus) dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.” Yaasiin 65

2. “Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah;hakikat ini memang jeias) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya ? “ Yaasiin 68

Kita selalu membaca Surah Yaasin, sewaktu menziarahi orang sakit, sewaktu malam jumaaat, nak masuk rumah baru, nak hantar jemaah menunaikan haji dan umrah, nak minta tolak bala, bila ada musibah dan lain-lain lagi. Apakah kita hanya seperti burung tiong, atau kakak tua, baca tapi tak tahu atau tak mahu ambil tahu apa yang kita baca.

3. “Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri) maka tiada sesiapa pun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain dariNYa “ Ar Rad 11

4. “Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya ! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras” Ibrahim 7

Oleh itu dengan kesempatan yang masih ada, harap-harap Lailatul-Qadar belum datang lagi, marilah kita bersyukur kepada Allah dengan sebenar-benar bersyukur dengan melakukan segala yang diperintah dan meninggalkan segala yang dilarang, mudah-mudahan kita termasuk orang-orang yang dikasihiNYa., Amin

md zainal mzd

Tiada ulasan: