31 Oktober 2011

Chua hina Islam : Rakyat Perak perlu suarakan

3 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
Safarizal Saleh

Kenyataan Media (31 Oktober 2011)

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak kesal kenyataan yang dibuat oleh Presiden MCA, Datuk Dr Chua Soi Lek yang menjadikan politik isu Hukum Hudud sebagai pentas untuk terus menghina agama Islam secara langsung. Datuk Chua yang juga Pengerusi Badan Perhubungan MCA Negeri Perak juga jelas memperpolitikkan apa yang termaktud di dalam kitab suci Al-Quran yang menyatakan bab Hudud yang telah digunakan kini oleh Kerajaan Islam Luar Negara.

Kami terpanggil menyatakan bantah keras di atas kenyataan yang merendahkan perundangan Islam dan mengaitkan pelaksanaan Hukum Hudud sebagai polimek cacatnya sistem Negara. Jesteru kami mendesak agar 'orang nombor satu' MCA Perak ini memohon maaf kepada umat Islam dan Raja Melayu sebagai Yang DiPertua Majlis Agama Islam di seluruh Negara. Kami merasakan kenyataan Datuk Chua yang cuba untuk merendahkan martabat Islam adalah terlalu terlampau dan seharusnya diberikan peringatan.

Kami juga ingin mendapatkan respon daripada Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir di atas kenyataan Datuk Chua tersebut sama ada beliau bersetuju dengan kenyataan tersebut. Dan kami juga memohon Mufti Kerajaan Negeri Perak, Tan Sri Dr Haji Harussani Zakaria agar menasihatkan Datuk Chua oleh kerana beliau adalah Ketua MCA Perak memandangkan dengan kenyataan beliau tersebut adalah tidak sepatutnya dikeluarkan.

Kami juga merasakan bahawa Datuk Chua adalah tidak layak untuk memberi komen tentang hukum agama Islam sedangkan beliau sendiri tidak mempunyai moral dari segi agama kerana melakukan salahlaku moral yang bertentangan dengan semua agama yang diamalkan di Negara kita.

DR RAJA AHMAD AL-HISS
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan: