26 Oktober 2011

Laporan Audi Negara : Bukti raja segala pembaziran dan ketirisan wang negara

28 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Saya ingin mengeluarkan kenyataan media berhubung laporan audit negara 2010 yang dikeluarkan baru-baru ini yang mana secara umumnya belanjawan tersebut bolehlah saya disifatkan seperti raja segala pembaziran.

Deretan salah tadbir urus kewangan negara jelas tersenarai (di sini) dalam laporan tersebut, jadi tidak hairanlah mengapa dokumen itu lewat sampai untuk diserahkan kepada ahli parlimen.

Laporan itu sekali gus merupakan bukti yang sangat jelas bahawa tahap pentadbiran negera dibawah Barisan Nasional berada ditahap yang sangat buruk dan perlu diganti dengan sebuah kerjaan baru dibawah Pakatan Rakyat.

Rakyat juga boleh menilai sebagaimana yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara yang mana ia amat jelas menunjukkan bahawa jumlah miskin dan miskin tegar di Sabah dan Sarawak semakin bertambah, ini memberi makna bahawa program membasmi kemiskinan yang dilaksanakan oleh kerajaan BN telah gagal sama sekali.

Umno-bn sebagai peneraju kerajaan pusat dan selaku pihak yang bertanggungjawab terhadap belanja “berhemah” ini pastinya telah menutup isu pembaziran besar-besaran ini dari terdedah ke pengetahuan rakyat melaui media pro mereka iaitu Utusan, TV3 RTM dan lain-lain.

Rakyat tidak kira dari lapisan masyarakat manapun etnik perlulah meletakkan perioriti Negara selamat dihadapan mereka, keperluan kesedaran ini amat dituntut lebih-lebih lagi apabila berhadapan dengan golongan muda yang rata-rata mereka ini amat mudah terdedah dengan maklumat.

Orang muda khususnya perlu sedar bahawa negara perlu diselamatkan, jadi bagaimanakah caranya untuk menyelamatkan negeri ini?

Selama Umno-BN mentadbir Pusat, situasinya bukanlah ketirisan, tetapi wang negara secara terang-terangan telah diambil oleh tangan-tangan hitam dengan gandaan harga belian barangan untuk kegunaan badan kerajaan telah dilakukan dengan sewenang-wenangnya tanpa kawalan.

Di sini saya ingin mengajak supaya kita menyelamatkan Malaysia dari segi pengurusan bajetnya dengan memastikan

Poket pencuri wang rakyat hanya dapat dikosongkan dengan memberikan undi anda kepada Pakatan Rakyat, undi kerajaan baru dari Pakatan Rakyat pada PRU 13 nanti bagi menjamin negara yang lebih telus dari segi pengurusan wang negara.

Segalnya telah kita buktikan dalam urus tadbir kewangan kerjaan negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat.

Drs. Khalil Idham Lim
Parit Buntar, 26 Oktober 2011

1 ulasan:

aidono berkata...

Ada apa dengan laporan odit.. bentanglah seberapa banyak.. dan seberapa tebalpun.... bukan ada apa2 tindakan yang dikenakan kepada setiap penyelewengan.. pung... pung .. pung.. pang bertikam lidah di parlimen.. senyap. Tahun depan tunggu lagi satu laporan keluar.... pung ... pang.. pung.. pang menjerit diparlimen macam orang utan.. pastu senyap