05 Oktober 2011

Obama anggap bukan calon utama pilihan raya 2012

7 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PENYOKONG Romney, Terry Spuler menunjukkan sepanduk bermaksud ‘Obama tidak berjaya’ di New Hampshire.

WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama semalam menganggap dirinya bukan calon pilihan ketika memulakan kempen menjelang pilihan raya 2012 yang disifatkannya sukar tetapi pada masa sama berjanji memberi tentangan kepada pencabar Republikan dalam isu ‘nilai dan visi’.

Beliau juga mengakui bahawa rakyat Amerika tidak berada dalam keadaan lebih baik pada masa ini berbanding empat tahun lalu, satu pengakuan bahawa cubaannya menang penggal kedua untuk terus menduduki Rumah Putih dibayangi keadaan politik yang sukar.

Dalam satu temubual dengan ABC News dan Yahoo! Obama berhadapan dengan satu kaji selidik menunjukkan 55 peratus responden menganggap beliau akan jadi presiden satu penggal selain mengakui keadaan ekonomi menyukarkan masa depan politiknya.

Obama juga tidak menunjukkan keyakinan kepada kempennya kali ini dan ketika ditanya sama ada beliau akan menjadi calon bukan pilihan ketika berhadapan dengan saingannya dari Republikan tahun depan, Obama berkata, ‘sudah semestinya’.

“Dengan keadaan ekonomi, tiada lagi keraguan bahawa apa yang berlaku menjadi perhatian anda... Saya tidak kisah, saya sudah biasa jadi seorang yang bukan pilihan.”

Tetapi, Obama yang juga bersaing rapat dengan dua calon utama Republikan, Rick Perry dan Mitt Romney dalam kaji selidik, mempertikaikan bahawa pengundi Amerika akan ditawarkan pilihan yang lebih baik tahun depan.

“Satu pertandingan nilai dan visi akan berlangsung pada 2012. Tiada siapa dapat nafikan bahawa kita bukanlah di mana kita diperlukan,” katanya merujuk kepada ekonomi dan kadar pengangguran yang tinggi.

Sebelum itu, kempen pilihan raya semula Obama menunjukkan visi membentuk kempen 2012, mempertikaikan bahawa calon bagi Republikan lebih berminat untuk menarik sokongan Tea Party.

“Ketika Presiden berjuang untuk mewujudkan pekerjaan dan mengembalikan wang di kalangan kelas pertengahan Amerika, calon Republikan mencadangkan dilanjutkan cukai besar korporat dan potongan cukai bagi mereka yang kaya dengan menulis peraturan mereka sendiri,” kata memo itu.

Kempen itu menyifatkan Republikan juga jauh daripada aliran utama Amerika dalam isu imigrasi, pembaharuan perbankan, cukai, kesihatan, peraturan ekonomi dan pendidikan. – AFP

Tiada ulasan: