05 Oktober 2011

Sirte kubu terakhir Gaddafi

7 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

BERATUS-ratus penunjuk perasaan berhimpun memberi sokongan kepada NTC di padang Medan Syuhada.
Pemerintah baru Libya rancang tawan, isytihar kemenangan

TRIPOLI: Pemimpin baru Libya bersiap sedia mengisytiharkan kebebasan penuh dan melantik kerajaan peralihan baru memerintah negara Afrika Utara itu.

Pemimpin kerajaan baru menganggap mereka sudah memenangi perang dengan kejatuhan Sirte, bandar kelahiran Muammar Gaddafi yang masih menyaksikan berlaku pertempuran antara tentera kerajaan baru dengan penyokong setia Gaddafi.

Bandar raya itu kekal menjadi salah satu yang masih berada dalam genggaman askar yang setia kepada Gaddafi, selain Bani Walid.

Perisytiharan dan pembentukan kerajaan baru dengan pilihan raya dirancang diadakan selepas lapan bulan bertujuan menamatkan krisis politik di negara itu.

Perdana Menteri sementara, Mahmoud Jibril dan ketua Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), Mustafa Abdul-Jalil, bercadang meletak jawatan dan berikrar tidak mengambil bahagian dalam kerajaan baru negara itu.

Perlembagaan NTC menyatakan, tokoh kerajaan sementara tidak boleh berkhidmat dalam kerajaan baru yang terpilih.

Cubaan terbaru untuk menamatkan kemelut politik di Libya berlaku ketika pemimpin tentera menyifatkan serangan terbaru ke atas Sirte, yang bermula kelmarin selepas gencatan senjata selama dua hari, sebagai ‘serangan terakhir.’

Pejuang anti Gaddafi yang dibantu pesawat NATO menunjukkan kejayaan perlahan dalam menawan Sirte, berdepan tentangan hebat kumpulan yang setia kepada bekas pemimpin Libya itu di dalam bandar yang sudah berperang selama berminggu-minggu, mencetuskan krisis kemanusiaan di kalangan penduduk awam.

Semakin jelas sejak beberapa hari lalu, pemerintah baru negara itu kini mahu menamatkan kepungan ke atas Sirte.

Pada awalnya, difahamkan kerajaan baru tidak akan diumumkan sehingga semua kawasan yang masih dalam genggaman kumpulan setia kepada Gaddafi ditawan sepenuhnya termasuk Bani Walid.

Bagaimanapun, Abdul Jalil memberitahu sidang media di Benghazi, tidak seperti Sirte, Bani Walid tidak memberikan ancaman kepada sempadan Libya.

“Kami meminta rakyat Libya faham ini adalah tahap sensitif dan kritikal,” katanya merujuk kepada kebimbangan yang semakin memuncak berhubung penangguhan pelantikan kerajaan untuk memimpin negara itu untuk mengadakan pilihan raya pertama sejak kejatuhan rejim Gaddafi.

Komander dari Misrata, Salem Jouha, dijangka menjadi Menteri Pertahanan negara itu selepas bebas sepenuhnya.

Misrata tidak campur tangan dalam NTC sejak beberapa minggu lalu dan pemerintah baru Libya berusaha keras sejak kejatuhan Tripoli untuk menyatukan semula semua parti politik yang berkepentingan.

Perpecahan kekal antara tokoh sekular dan Islam seperti Ketua Majlis Tentera Tripoli, Abdel Hakim Belhaj, yang menulis dalam akhbar Guardian minggu lalu bahawa puak Islam tidak boleh dipinggirkan dalam pembentukan baru Libya. – Agensi

Tiada ulasan: