11 Oktober 2011

Pembalak Haram Di Hutan Simpan Bukit Mertajam Ancam Kepupusan Kayu Gaharu

13 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Risiko kepupusan: Pasukan renjer hutan melihat kepingan pokok kayu gaharu yang ditebang secara haram di kawasan hutan simpan Cherok To' Kun di Bukit Mertajam pada Isnin.

GEORGE TOWN: Pokok kayu gaharu ditebang secara haram di kawasan hutan simpan di Bukit Mertajam dan Bukit Panchor untuk dijadikan ekstrak minyak kerana ia mendapat permintaan yang tinggi di Timur Tengah.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Alam Sekitar Dan Masyarakat Penyayang Pulau Pinang Phee Boon Poh berkata setiap 10 mililiter minyak gaharu yang sering digunakan sebagai minyak wangi dan ubat dijual pada harga RM140.

"Kami mengesyaki wujudnya kumpulan sindiket antarabangsa yang terlibat dengan aktiviti menebang pokok gaharu secara haram sejak empat tahun lalu.

"Kebiasaannya mereka akan masuk ke hutan pada waktu malam dan menebang enam hingga tujuh batang pokok dengan menggunakan kapak supaya aktiviti tersebut tidak dapat didengar oleh sesiapa,"katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di Komtar pada Isnin.

Phee turut menasihatkan pasukan renjer hutan supaya berhati-hati ketika berhadapan dengan penjenayah berkenaan kerana mereka dipercayai memiliki senjata api.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri, Shah Rani Ahmad Zailan berkata pihaknya sedang mengenalpasti kumpulan yang terbabit dengan aktiviti haram berkenaan kerana mereka dipercayai bersembunyi di kawasan sekitarnya.

"Aktiviti mereka dipercayai bermula daripada bukit di Cherok To'kun di Bukit Mertajam hingga ke Simpang Ampat dan Bukit Panchor di Nibong Tebal.

"Penjenayah ini tahu bahawa nilai harga minyak kayu gaharu sangat tinggi dan dipercayai boleh mencecah hingga RM1,000 bagi setiap kilogram bergantung kepada grednya," katanya

Shah Rani berkata berdasarkan siasatan yang dijalankan mereka berjaya menahan beberapa individu yang bercakap dengan menggunakan loghat asing.

Menurut pegawai penyiasat jabatan berkenaan, Mariatul Qiptiyah Md Sah, pihaknya telah berjaya menahan lapan lelaki warga tempatan dalam satu serbuan yang dijalankan pada 3 September lalu.

Manakala beberapa individu lain, berjaya melepaskan diri dalam satu lagi serbuan yang dijalankan pada pukul 4 pagi, 2 September lalu.

Malaysia merupakan salah negara pengeluar kayu gaharu utama dunia, dengan sebahagian besarnya dieksport sebagai ekstrak minyak kayu gaharu ke luar negara.

Justeru, penebangan secara haram telah menyebabkan tujuh daripada 18 spesies pokok gaharu di negara ini berhadapan dengan risiko kepupusan.

mstar/-

Tiada ulasan: