10 Disember 2011

China Sempurnakan Mekanisme Undang-undang Keselamatan Makanan

14 Muharram 1433H. [MOD] -

China akan terus berusaha untuk menyempurnakan mekanisme undang-undang keselamatan makanan.

Demikian dinyatakan oleh pegawai-pegawai dari pelbagai badan kerajaan yang berkenaan dalam Forum Kemuncak Perundangan Keselamatan Makanan China 2011 semalam.

Dimaklumkan oleh Naib Menteri Kesihatan China, Chen Xiaohong, penggubalan "rancangan piawaian kebangsaan keselamatan makanan 2011 hingga 2015" akan diselesaikan tidak lama lagi. Dokumen yang berfungsi sebagai panduan ini akan turut dikuatkuasakan sebaik sahaja prosedur pungutan suara umum terhadapnya selesai.

Ketua Pengarah Jabatan Am Suruhanjaya Keselamatan Makanan Dewan Negara China, Zhang Yong pula menyatakan undang-undang yang melibatkan makanan akan terus diubahsuai supaya lebih selaras dengan kehidupan harian dan lebih mudah dilaksanakan.

Naib Ketua Pendakwa Raya Badan Pendakwa Rakyat Tinggi, Zhu Xiaoqing menyatakan bahawa badan-badan pendakwa pelbagai peringkat di seluruh negara akan meningkatkan usaha dalam kerja penyiasatan dan penyelidikan dari segi undang-undang supaya dapat membantu menangani kes jenayah yang berkaitan keselamatan makanan.

Tiada ulasan: