01 Januari 2012

Penduduk di Kpg Sealine Mahu Kemudahan Asas dan Lot Tanah Tetap

7 Safar 1433H. [MOD] -
PAS Miri

MIRI – Baru-baru ini rombongan dari PAS Miri bersama YB ir Hj Nizar Jamaluddin mantan ketua menteri Perak dan juga merupakan ahli jawatan kuasa PAS Pusat melawat Kpg Sealine.

PAS Miri di ketuai oleh Jofri Jaraiee dan YB Ling dari DAP yang turut serta bersama berkunjung dan menemui penduduk di Kampung Sealine yang merupakan sebuah perkampungan yang majority penduduknya adalah Iban dan terdapat juga orang Melayu dan juga Cina tinggal disitu.

Kunjungan PAS dan Pakatan Rakyat telah disambut dengan baik oleh penduduk disitu. Dalam sesi soal-jawab dengan penduduk tersebut, mereka meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap janji-janji kerajaan yang pernah berjanji untuk membantu mereka menyelesaikan masalah tempat tinggal mereka sekarang.

Ada mangsa rumah kebakaran beberapa bulan yang lalu di Sealine terpaksa menyewa dan menumpang di rumah saudara mara mereka disitu disebabkan mereka dilarang untuk membina semula rumah mereka ditempat kebakaran yang lalu.

Mereka berjanji untuk memberi lot tanah tempat tinggal kepada mereka yang sudah lama menetap di situ dan telah memberi surat kelulusan untuk mendapat lot tanah kepada penduduk di situ tetapi apabila mereka pergi ke pejabat Tanah dan Ukur Miri mereka diminta bayaran sebelum mereka diberi lot tanah tersebut.

Seorang ibu tunggal yang mengadu akan nasibnya kepada pihak PAS supaya dapat membantu beliau menyelesaikan masalah tanah lot yang beliau mohon sehingga kini belum dapat diselesaikan disebabkan katanya beliau terpaksa membayar lot tersebut sebelum dapat disahkan oleh Pejabat Tanah dan Ukur di Miri. Memandangkan beliau tidak mempunyai wang untuk membayar lot tersebut maka beliau merayu agar pihak yang berkenaan dapat selesaikan masalah tersebut dengan segera sebab beliau tidak mempunyai anak dan bekerja sendiri.

Diantara lain masalah penduduk di Kpg Sealine adalah pengkongsian meter air dan juga bekalan elektrik yang masih menggunakan generator. Kos belanja untuk mengisi minyak menggunakan generator boleh mencecah lebih daripada RM200 sebulan. Ini sudah tentu membebankan penduduk miskin di kampung tersebut.

Masalah pengkongsian meter air di kampung tersebut juga menyusahkan penduduk disebabkan ada kalanya air yang keluar dari paip air tersebut keluar terlalu sikit dimana mereka terpaksa mengangkut air dari paip besar untuk mendapatkan air bersih. Jalan masuk kampung tersebut juga agak sempit dan longkang pun tidak teratur dengan baik yang boleh menyebabkan banjir kilat.

Adalah sungguh malang bagi penduduk Kpg Sealine yang sepatutnya mendapat kemudahan asas tidak dilayan dengan sewajarnya sebagai rakyat Malaysia dan tinggal pula dalam kawasan Bandaraya Miri. Perkara semacam ini tidak sepatutnya berlaku dalam Bandaraya seperti Miri.

Penduduk disitu sudah tinggal lebih dari 30 tahun tetapi kehidupan mereka juga tidak ubah seperti 30 tahun yang lalu. Mereka mahu pihak kerajaan dapat memberi kemudahan asas dan juga memberi tempat tinggal tetap kepada mereka agar mereka tidak lagi hidup seperti menumpang di tanah sendiri.

Kita mendesak pihak yang berwajib mesti menunaikan janji mereka kepada rakyat dan beri segala kemudahan asas dan juga tempat tinggal yang tetap agar penduduk tersebut tidak terpinggir dari arus pembangunan.

PAS dan Pakatan Rakyat akan sentiasa turun padang dan membantu menyelesaikan masalah rakyat setakat kemampuan yang ada dan jika diberi kuasa sebagai pemerintah, Insya-Allah PAS dan Pakatan Rakyat akan melaksanakan tanggungjawab yang sepatutnya sebagaimana yang terkandung dalam buku Negara Berkebajikan dan akan memberi segala kemudahan asas dan juga status tempat tinggal tetap kepada semua rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

Tiada ulasan: