07 Mei 2012

Nyaris maut diamuk seladang

15 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BALING - Seorang bekas tentera tidak dapat melupakan pengalaman diserang seladang semasa berada di dalam operasi Kota Enco di Sempadan Thailand pada tahun 2002.

Kejadian itu mengakibatkan tangan kiri Mohd Yatim Mustafa, 43, hampir terputus setelah ditanduk seladang jantan setinggi dua meter itu.

Dia yang kini tinggal di Taman Bersatu Baling tidak akan pernah melupakan kejadian yang hampir meragut nyawanya itu.

“Serangan itu membuatkan saya melambung setinggi tiga meter selain senjata M-16 yang dibawa patah dua setelah ditanduk haiwan itu.

“Saiz seladang itu memang besar. Saya cuba mengelak serangan, tetapi Seladang itu terlalu kuat dan bertenaga,” katanya.

Kejadian itu mengakibatkan Mohd Yatim mengalami pendarahan yang banyak di bahagian tangan dan badan.

“Nasib baik rakan-rakan datang membantu. Mereka membawa saya ke kawasan tanah lapang seterusnya dikeluarkan oleh unit udara,” katanya.

Menurutnya, walaupun kejadian itu hampir meragut nyawanya, dia tidak pernah patah semangat dalam memastikan keamanan keselamatan negara.

“Setiap tentera pasti mempunyai pengalaman mereka yang tersendiri terutama mereka yang melakukan operasi di dalam hutan.

“Selain berhati-hati dengan serangan musuh, setiap anggota juga berhadapan dengan serangan haiwan buas dan berbisa yang boleh meragut nyawa,” katanya.

Katanya, kejadian berkenaan akan sentiasa terpahat di dalam ingatannya semasa berkhidmat sebagai seorang anggota tentera.

“Walaupun kejadian itu telah berlalu sejak 10 tahun dulu, kesan serangan itu masih jelas sehingga kini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: