07 Mei 2012

Pesawah maut dipatuk ular

15 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GUNUNG KERIANG - Seorang pesawah maut dipatuk ular ketika dia sedang duduk berehat di bangku yang dipercayai dibuatnya sendiri dan terletak di bawah rumahnya di Kampung Alor Gongchar, petang kelmarin.

Saad Mansor, 62, dipercayai dipatuk ular di jari tengah tangan kanannya.

Anak sulung mangsa, Sharol Niza, 32, berkata, ketika kejadian kira-kira jam 6.30 petang, dia dalam perjalanan pulang ke rumah dari Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) kerana melawat rakannya.

Menurutnya, hanya ibunya, Che Jam Ismail, 63, dan adiknya, Mat Shahrizal sahaja yang berada di rumah ketika kejadian berlaku.

“Saya mengetahui kejadian itu apabila menerima panggilan daripada adik bongsu, Shahida yang memaklumkan ayah dipatuk ular.

“Ibu ada memberitahu saya, selepas kejadian mereka membawa ayah ke klinik untuk menerima rawatan dan pihak klinik telah membuat surat untuk dirujuk ke hospital namun ayah enggan ke sana,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Saad yang dikenali dengan panggilan Pak Cik dalam kalangan orang kampung meninggal dunia di rumah kira-kira jam 8.30 malam dan selamat dikebumikan di Kampung Lengkuas, Bukit Pinang pada jam 11 pagi, semalam.

Shahrol Niza berkata, ayahnya yang berasal dari Kampung Lengkuas pernah menyuarakan hasrat untuk dikebumikan di kampung asalnya.

Dia yang kali terakhir berjumpa dengan ayahnya sebelum keluar rumah kelmarin akan merindui kemesraan Saad yang mudah bersembang dan berbincang setiap masalah yang mereka hadapi.

“Ayah langsung tidak menunjukkan sebarang perubahan sebelum kejadian dan sikapnya sama seperti sebelum ini.

“Selepas ini bangku yang berada di tempat kejadian pasti akan menjadi kenangan untuk kami sekeluarga kerana setiap kali pulang dari sawah terutama pada waktu petang, ayah akan berehat di situ untuk menghilangkan penat,” katanya.

Shahrol Niza berkata, dua orang anaknya turut merasai kehilangan Saad kerana dia yang akan menjemput mereka setiap kali pulang dari sekolah di Sekolah Kebangsaan (SK) Sri Gunong.

Sinar Harian

Tiada ulasan: