21 Januari 2013

Dikerah sambut Najib, diupah sehelai baju T

9 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

KOTA BHARU: Rata-rata mereka yang hadir ke program Janji Ditepati bersama Perdana Menteri di Kelantan semalam didakwa kerana 'arahan pihak atasan'.

Difahamkan, bukan sahaja ahli Umno di setiap kawasan dikerah, malah kesemua agensi kerajaan termasuk imam-imam dan guru takmir juga dipaksa hadir ke program tersebut bagi menampakkan sokongan ramai rakyat Kelantan BN.

Arahan dan kerahan itu juga kononnya bagi 'tidak memalukan' Datuk Seri Najib yang turun berkempen buat kali kedua di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjung itu.

Mereka yang diarah hadir itu dibekalkan dengan sehelai baju berwarna oren bertulis 'Janji Ditepati'.

Setiap mukim juga didakwa perlu menghantar sekurang-kurangnya 25 orang ke program tersebut dengan duit minyak RM30 disediakan bagi setiap kereta.

Namun ada juga dikalangan pemilik kereta yang mengangkut peserta itu mendakwa, mereka hanya diberi duit minyak sebanyak RM20 sahaja.

"Biasa la, orang atas dah 'makan' dulu. Kita ni ikut arahan je," kata salah seorang peserta yang hanya mahu dikenali sebagai Man.

Sebelum bertolak ke tempat program semalam, mereka juga didakwa perlu berkumpul untuk diambil kedatangan, dan bagi mereka yang gagal hadir didakwa akan berdepan 'tindakan'.

Semalam, media BN melaporkan sambutan rakyat di program Jelajah Janji Ditepati itu dihadiri lebih 50,000 orang.

Bagaimanapun, hanya sebahagian kecil sahaja golongan muda yang hadir manakala selebihnya adalah golongan dewasa dan warga emas.

harakah/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Patut laaa...keno keroh...skalo rakyat Klate xlaa bodo sgt...