15 October 2013

Morsi tetap tolak kudeta


10 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -

http://greenboc.blogspot.com,15 Okt 2013
Kenyataan Rasmi Aidul-Adha: Morsi Tetap Tolak Kudeta
Keluarga presiden yang digulingkan, Muhammad Mursi, kembali menegaskan melalui surat pernyataan rasmi menjelang Idul Adha bahawa mereka akan tetap pada pendirian awal menolak kudeta tentera. Mereka menolak segala bentuk kompromi dan perundingan, demikian Republika dipetik.


"Surat pernyataan yang dibacakan oleh Osama Mursi mewakili keluarga Mursi pada Ahad itu menegaskan bahwa Presiden Mursi tetap pada pendiriannya sebagai presiden yang sah," demikian kenyataan rasmi Ikhwanul Muslimin, Rab'ah Today, seperti dikutip MINA. 



Keluarga Mursi juga menegaskan bahwa mereka tidak akan berundur untuk memperjuangkan kesahihan kepemimpinan Mursi sekalipun nyawa menjadi taruhannya.



Presiden Mursi tidak akan undur, berunding atau menerima kompromi terutama setelah semua syuhada, orang-orang tercedera, serta orang-orang yang ditangkap dan hilang.



“Tidak peduli berapa banyak mereka cuba untuk menjauhkannya, presiden tidak akan berundur dari kembali ke jalur demokrasi," sebut kenyataan Ikhwanul Muslimin yang dikeluarkan seperti dikutip laman web muslim community. "Bahkan, jika jiwanya menjadi harga untuk jalan demokrasi ini.”



Mursi kini menjadi tahanan tentera sejak kudeta pada 3 Julai lepas dan belum dibebaskan di tempat yang dirahasiakan hingga saat ini.

No comments: