10 Mac 2014

Pelbagai Teori Mengenai Pesawat Hilang MH370

8 Jamadil Awwal 1435. [MOD] -

Kapal penyelamat KM Amanah menjalankan operasi mencari pesawat MH370 yang dilaporkan hilang di perairan Laut China Selatan selepas bertolak kira-kira dua jam dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada awal pagi Sabtu.
 -fotoBERNAMA
PETALING JAYA: Sama ada dengan sedikit kemajuan atau langsung tiada kemajuan dalam pencarian pesawat MH370 yang hilang, banyak teori dikemukakan mengenai misteri kehilangannya.

Timbul syak bahawa pesawat dalam perjalanan ke Beijing dengan 239 orang di dalamnya, mungkin telah dirampas atau dibom selepas dua penumpang didapati menggunakan pasport yang dicuri.
'Reuters' melaporkan bahawa terdapat kemungkinan pesawat berkecai ketika dalam penerbangan.

Ia memetik sumber dari mereka yang terlibat dalam siasatan di Malaysia sebagai berkata: "Apabila kita tidak dapat menemui mana-mana serpihan setakat ini, ia nampaknya menunjukkan hakikat bahawa pesawat itu mungkin telah hancur pada ketinggian kira-kira 35,000 kaki. Pasukan pencari dijangka akan memberi tumpuan kepada mencari kerja-kerja mencari dan mengkaji serpihan."
"Jika pesawat itu menjunam dari ketinggian seperti itu, ia akan pecah disebabkan tekanan dengan air," kata sumber itu yang tidak boleh dinamakan kerana beliau tidak dibenarkan untuk bercakap secara terbuka mengenai siasatan.

Beliau berkongsi perkara ini tidak lama sebelum pihak berkuasa Vietnam berkata kapal terbang tentera mereka telah mengesan objek di laut disyaki bahagian pesawat yang hilang.
Ditanya mengenai kemungkinan letupan seperti bom, sumber itu berkata masih tidak ada bukti terdapat unsur jenayah dan pesawat itu juga berkemungkinan pecah kerana masalah mekanikal.

Pihak berkuasa berkata adalah terlalu samar untuk memastikan jika objek itu adalah sebahagian daripada kapal terbang yang hilang dan yang pasti lebih banyak pesawat akan dihantar ke kawasan tersebut, di perairan selatan Vietnam, pada Isnin.

"Kami menerima maklumat bahawa pesawat kami menemui dua objek yang pecah, seolah-olah seperti serpihan kapal terbang, kira-kira 50 batu (80km) ke selatan- barat Pulau Tho Chu," kata seorang pegawai Vietnam.

Pegawai Malaysia sebelum ini berkata masih tiada sebarang bangkai yang dijumpai.

Satu teori yang 'lebih jahat' timbul selepas seorang penulis blog Cina mendakwa bahawa "satu kumpulan minoriti Islam" mendakwa bertanggungjawab terhadap kehilangan pesawat.
mStar/-

Tiada ulasan: