19 Januari 2008

Akhlak Pendakwah

Berdakwah dijalan Allah memerlukan kesabaran dan kesungguhan. Betapa banyak kisah dan teladan yang telah ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. Demikian juga Al Quran memaparkan kepada kisah-kisah yang pastinya menjadi teladan kepada pendakwah pada sepanjang zaman.


Dakwah bukannya boleh dijual beli, tidak ada harga yang boleh dinilai melainkan keikhlasan yang akan dinilai oleh Allah SWT. Sebab itulah pendakwah sejati akan sering berjalan atas dasar menegur orang lain dan sanggup menegur. Bukan hanya menghukum orang lain tetapi sedia menerima hukuman.

Penyampaian dakwah hendaklah secara berhikmah. Seorang pendakwah hendaklah menaburkan bunga-bungaan dan wangian untuk semua manusia tidak mengira siapapun, walaupun jasadnya dilemparkan dengan najis dan kotoran, dicerca dan dimaki hamun namun kesabaran menjadi bekal utama. Sebab itulah Allah berfirman :

ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.
(Al-Israa`:039)

Pendakwah mestilah berwajah dengan akhlak Islam sebelum menyampaikan kepada orang lain. Sebagaimana yang ditanya kepada Isteri Baginda Rasulullah apakah akhlak baginda, iaitu "akhlak Al Quran". Mustahil dakwah kita berkesan dan diterima kalau pendakwah itu adalah seorang yang tidak boleh diteladani. Watak, wajah, pakaian, makan, minum dan sebagainya yang ada kepada pendakwah adalah "dakwah bil-hal" yang paling berkesan.

Tanggungjawab kita hanya diperintahkan untuk menyampaikan walaupun satu ayat yang kita fahami. Sesudah itu berserahlah kepada Allah untuk memberi hidayah dan petunjuk. Tidak ada sesiapapun yang mampu memberi hidayah melainkan Allahlah yang berkuasa kepada siapa ingin ditunjukiNya.








Tiada ulasan: