19 Januari 2008

Persiapan Menempuh Kematian

Kematian adalah kesudahan kepada suatu kehidupan di dunia yang tidak dapat kita lari darinya. Sesudah itu roh dan jasad akan berpisah, jasad akan disemadikan menjadi makanan ulat dan cacing dan roh kita akan terus hidup untuk bertanggungjawap kepada segala amalan didunia.


أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلًّ مِّنْ عِندِ اللّهِ فَمَا لِهَـؤُلاء الْقَوْمِ لاَ يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً

Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan , mereka mengatakan : "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan : "Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)". Katakanlah : "Semuanya (datang) dari sisi Allah". Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikitpun ?(An-Nisaa`:100 )

Oleh itu terdapat beberapa langkah untuk kita sentiasa ingatkan kematian dan bersiap sedia untuk menempuhnya. Pertamanya , lazimkan diri anda menziarahi kubur. Adakah kubur orang yang terdekat atau siapa sahaja. Berhadap kepada kuburan dan ucapkan salam . Semuga dengan itu kita dapat bayangkan suatu masa kita adalah antara penghuninya.

Keduanya, banyakkan membaca Al Quran, tadabbur akan isinya kerana Al Quran bukan untuk hiasan atau digantung melainkan dibaca dan diambil pengajaran darinya. Semuga dengan bacaan tersebut menginsafkan diri sendiri. Siapa kita, kenapa kita dilahirkan, kemana arah tujuan kita dan apa kesudahan hidup kita.

Ketiga, banyakkan waktu duduk bersama orang yang berilmu. Nescaya anda mendapat nasihat dan petunjuk yang berguna. Mustahil orang alim akan menyeret anda ke neraka. Yang pasti kita akan dituntunnya ke syurga walaupun dalam keadaan merangkak sekalipun. Jauhkan diri dari duduk bersama orang jahil dan zalim kecuali untuk berdakwah kepadanya.

Lakukanlah untuk bersiap menghadapi mati.........

Tiada ulasan: