22 Januari 2008

Doa Anak Soleh

Ibu dan Ayah yang masih sihat dan hidup kalau menziarahinya kita fikirkan perlu membawa buah tangan, adakah dalam bentuk makanan, minuman, buah-buahan dan sebagainya. Sebagai anak yang mengenang jasa mereka berdua pasti kita balik kampung bukan dengan sedikit buah tangan.


Namun mereka jika sekira telah dahulu meninggalkan kita, ziarahilah kuburnya sebagai mengenang jasanya melahir, mendidik sehingga menjadi insan yang berguna. Buah tangan kita sangat mudah iaitu bacaaan al Fatihah dan doa yang dipanjatkan.

Doakan seperti yang disebutkan Allah dalam al Quran :-


رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ


Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mu`min pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)".(Ibrahim: 41)


رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَاراً

Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapakku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan".(Nuh: 28 )



Tiada ulasan: