22 Januari 2008

Teruknya BN :40,000 anak India tiada surat beranak

Pendedahan mengenai 40.000 orang India tidak memiliki sijil kelahiran menggambarkan kelemahan pentadbiran kerajaan BN itu sendiri. Kenyataan ini dalam suatu segi lain adalah saya anggap sebagai strategi politik dan memujuk masyarakat India suapa kembali menyokong MIC dan BN.




Namun usaha kita ragu dan gentar kerana telah berulangkali ditegaskan dalam banyak tulisan bahawa orang India sah telah berubah angin. swing politik orang India telah mencapai tahap 360 darjah dan di atas tahap mendidih. Nasi telah menjadi bubur semua hati-hati dan perasaan rakyat telah terbakar hangus dan kita sepakat untuk menolak BN dan kita telah maklumkan BN adalah sangat bahaya kepada negara Malaysia.

Utusan melaporkan, Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang bermesyuarat baru-baru ini bersetuju mewujudkan sebuah pasukan khas bagi menangani masalah kira-kira 40,000 anak kaum India luar bandar di seluruh negara yang tidak memiliki sijil kelahiran. Ahli MT UMNO,Mohamad Khir Toyo berkata, pasukan tersebut akan memasuki kawasan terpencil khususnya ladang untuk mengumpul maklumat terperinci bagi membolehkan golongan itu mendapat dokumen berkenaan.

Bagaimanapun, beliau yang juga Menteri Besar Selangor menambah, kerajaan akan menyiasat terlebih dahulu latar belakang kanak-kanak terbabit termasuk ibu bapa mereka sebelum mengeluarkan sijil kelahiran bagi mengelak berlakunya penipuan. “Perdana Menteri yang mempengerusikan Mesyuarat MT UMNO baru-baru ini mengarahkan sebuah pasukan khas ditubuhkan bagi menyelesaikan masalah pendaftaran anak kaum India yang tidak mempunyai surat beranak.

Persoalannya kenapa orang India begitu ramai sekali yang tidak mendaftarkan kelahiran anak. Jawapannya mudah sahaja kerana mereka rata-rata melahirkan anaknya diluar pengetahuan pihak berwajib iaitu melahirkan dirumah sahaja. Kalau beranak di hospital tentu urusan mendapatkan surat beranak dapat dikesan lebih awal.

Bukanya orang India sahaja seronok-seronok hendak beranak di rumah. Kita beranggapan mereka memang tidak mampu melakukan kerana walaupun ke hospital kerajaan mesti memerlukan wang. Mereka betul-betul terdesak dan miskin.

Kemiskinan ini lah yang didedahkan oleh HINDRAF, sekaligus senasiblah rakyat Malaysia tak kira bangasa, Melayu, Cina atau India jadi miskin kerana dasar BN yang tidak membantu rakyat. Politik pecah dan perintah BN pada dasarnya menguntungkan pemimpin-pemimpin politik kompenan BN sahaja. Yang merempat dan susah adalah rakyat bawahan.

Pesoalan keduanya saya kira adalah gimik politik kerajaan dan BN untuk memujuk dan buat baik kepada orang India yang menolak BN, kebimbangan ini semakin pasti menyebabkan banyak kerusi BN yang diwakili oleh MIC akan jatuh kepada pembangkang. Begitu juga kerusi Parlimen dan DUN yang komposisi orang Indianya adalah undi penentu. Di Perak tempat Presiden MIC dsi Sungai Siput juga sudah tidak selamat. Nama "abang Mie" sangat dibenci ditempatnya sendiri.
Pagi tadi apabila saya bertemu dengan seorang pemuda India, bila ditanya apa nak pangakah , tanpa berfikir panjang dia kata "bulan".
Kita yakin orang india tidak sedagkal itu fikiran mereka, mereka sudah cukup perit dengan penipuan selama ini. Ayuh teman-teman masyarakat India bersiap sedia untuk menjatuhkan BN untuk menaikkan Kerajaan Barisan Alternatif (BA) yang memberi keadilan kepada semua agama dan bangsa.

Tiada ulasan: