17 Januari 2008

Suharto Tenat : Tazkirah Kepada Pemimpin Yang Zalim.

Berita sejak dua minggu terakhir menceritakan betapa bekas Presiden Indonesia , Suharto dalam keadaan tenat. Sejak dimasukkan ke hospital pada 4 Jan lepas prestasi kesihatannya semakin menurun dan memerlukan rawatan yang rapi oleh pakar-pakar perubatan Indonesia yang terpilih.


Berita dari Utusan pada hari ini dipetik bahawa bekas Presiden Indonesia, Suharto bertambah buruk hari ini apabila pasukan doktor yang merawat beliau mendapati darahnya dijangkiti kuman dan degup jantungnya juga tidak stabil.Salah seorang daripada mereka, Dr. Joko Raharjo berkata, Suharto, 86, kini mengalami masalah serius yang dikenali sebagai sepsis melibatkan berlakunya radang seluruh badan akibat jangkitan kuman.Sepsis berisiko menyebabkan kegagalan berfungsinya organ dan seterusnya membawa maut. Masalah ini menjadi lebih rumit jika dialami golongan tua atau pesakit yang berada dalam keadaan kritikal.

Kezaliman sepanjang pemerintahan beliau dalam orde baru sangatlah banyak dan tidak perlu kita dedahkan dalam ruangan yang sedikit ini. Cukuplah sekadar menyebut peristiwa pembunuhan umat Islam di Tanjung Reriuk, dan penghapusan etnik Aceh sangat menyentuh hati umat Islam sejagat dan yang cintakan keadilan dan kedamaian.Berita lebih lanjut layari ,

Sesungguh sesuatu yang berlaku dalam lipatan sejarah sepanjang zaman menjadi teladan dan tazkirah kepada seluruh manusia yang beriman. Lihatlah kehebatan Firaun yang ditenggelamkan Allah bersama bala tenteranya di Laut Merah. Namrud yang mengaku dirinya tuhan sebagaimana Firaun juga mati dalam keadaan digigit oleh seekor nyamuk yang masuk ke dalam kepalanya. Dia merasa sangat sakitnya sehingga menghentak-hentak kepalanya kedinding sehingga pecah dan berdarah.

Terkini bekas Perdana Menteri Israeil Alien Sharon yang telah hampir setahun tenat dan koma di ceritakan mengalami mimpi-mimpi ngeri oleh pembantunya.

Kezaliman yang berlaku dan dilakukan oleh pemimpin dalam negara kita apa kurangnya. Semuga Allah memberikan hidayah dan petunjuk kepada meraka semua...Amien.

Tiada ulasan: