27 Mac 2009

Tuntutlah Ilmu.

Islam mewajibkan penganutnya untuk menuntut Ilmu, sekaligus bermaksud Islam adalah agama yang menganjurkan "sifar buta huruf". Sebagaimana Sabda Rasul : Menuntut ilmu itu wajib kepada setiap muslim.



Dengan memiliki ilmu seseorang itu akan mengenal Allah SWT, lalu memahami batas-batas halal dan haram. Punca rujukan Ilmu terpenting dalam Islam ialah Al Quran dan Hadits. Dengan berpegang kepada dua rujukan utama ini manusia tidak akan sesat selama-lamanya.

Kesesatan berlaku bila manusia berlepas dari berpandukan kepada dua perkara pokok ini. Mereka mementingkan akal dan nafsu semata-mata. Sedangkan nafsu dan akal mesti lah terbimbing oleh Al Quran Dan Sunnah barulah ianya menjadi sempurna sesuai dengan kehendak Allah SWT.

Pentingnya menuntut Ilmu sehingga dalam keadaan perang tidak semua yang diperintah untuk berperang tetapi sebahagiannya disuruh pergi menuntut ilmu :


وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

Tidak sepatutnya bagi mu`minin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.(At-Taubah:123 )

Tiada ulasan: