16 April 2008

Beras naik harga, siapa yang untung ?

Harga beras di seluruh negara mencatatkan kenaikan mendadak antara 10 peratus hingga 20 peratus sejak Ahad lalu, dipercayai berpunca daripada peningkatan harga beras global.Tinjauan mendapati beras Super Special 5% Tempatan jenama Jasmine naik antara RM3 hingga RM4 sekampit dengan harga terbaru RM15.90 bagi kampit 5 kilogram berbanding RM12.90 sebelum ini dan RM28.80 bagi kampit 10 kilogram berbanding RM24.80.

Namun begitu perlu saya ingatkan bahawa yang tidak mendapat manfaat langsung dari kenaikan harga ini ialah petani yang menanam padi itu sendiri. Setahu saya harga padi tidak pernah naik-naik sejak sekian lama.Malah mereka sendiri terpaksa menaggung resiko dengan membeli balik padi yang dijualnya dengan harga beras yang sangat tinggi berbanding padi yang dijual.

Selain itu kesan kenaikan harga barang sangat membebankan penanam padi sekarang akibat kenaikan semua bahan dan barang serta upah yang berkaitan dengan padi.

Mengikut pengamatan saya di Parit Buntar yang merupakan sebahagian dari jelapang padi Perak , kenaikan harga yang ditanggung oleh petani sawah adalah seperti berikut.

1. Harga semua racun
2. Benih padi
3. Upah bajak sawah, menanam, menuai dan lain-lain upah
4. Alat meracun, membaja dan lain-lain alat
5. Upah pengangkutan dan lain-lain lagi.

Bayangkan dalam keadaan semua keperluan asas dalam mengeluarkan padi telah mengalami kenaikan sehingga ada yang melebihi 100 % lebih, dimanakah keuntungan kepada petani.

Tidak salah saya suatu masa dulu dalam lipatan sejarah kita dikenalkan dengan " sistem Butter" iaitu petani hanya berkerja untuk tuan tanah tanpa ada pulangan yang sewajarnya. Adakah ini yang berlaku di malaysia?

Tiada ulasan: