18 Mei 2008

Penjawat awam jangan berpihak

Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail menggesa para penjawat awam supaya tidak mementingkan diri sebaliknya sentiasa mengutamakan kepentingan awam.Baginda bertitah, mereka juga perlu sentiasa mengamalkan budaya kerja berkualiti dan sanggup berkorban demi kemakmuran rakyat dan negara."Tugas utama penjawat awam ialah memelihara kepentingan rakyat, justeru berlandaskan prinsip dan kefahaman itu, kepentingan awam harus mengatasi kepentingan peribadi.


Cina Islam memandang positif dan menyokong titah ucapan Raja Perlis dalam keadaan penumpuan penjawat awam untuk memajukan negara dan negeri yang mereka cintai. Penjawat awam semestinya menyedari perlantikan mereka bukan kerana parti atau kelompok tertentu. Oleh itu setiap tindakan tidak boleh menyebelahi golongan tertentu.


Budaya kerja yang berkualiti yang disebutkan oleh Tuanku Raja Perlis bagi saya ialah kualiti seseorang penjawat awam yang menyedari dia adalah bebas dari gangguan pihak tertentu dalam melaksanakan tugas. Dia tidak boleh dan sepatutnya mana boleh dipengaruhi oleh pihak tertentu dalam melaksanakan tugas seharian.
Malangnya realiti yang kita hadapi di negeri-negeri yang dikuasai oleh kerajaan Pakatan Rakyat, masih ada lagi segelintir penjawat awam yang seakan-akan masih tidak menyedari bahawa kerajaan yang ada sekarang adalah kerajaan baru yang mementingkan rakyat , bukan pihak-pihak tertentu.


Kita yakin dalam tempoh 100 hari yang akan berakhir sekitar sebulan lagi, menyedarkan mereka-mereka yang masih dalam lamunan dan khayalan untuk kembali kelandasan yang betul dan benar. Maka berkerjalah mereka tanpa perlu rasa takut dan bimbang.

Tiada ulasan: