19 Jun 2008

Kenyataan Pak Lah disanggah oleh banyak pihak

Minggu lepas PM mengumumkan bermula ogos akan datang kakitangan kerajaan akan dibayar gaji 2 kali ansuran sebulan. Pengumuman tersebut pada pandangan saya dalam menghadapi krisis kenaikan harga barang sebenarnya tidak memberi apa-apa kesan.

Presiden Ceupac memberi respon awal dasar tersebut tidak memberi apa-apa kesan malah menimbulkan masalah kepada kakitangan kerajaan.

Sesudah itu media Arus Perdana menjadi medan perdebatan terbuka memberi sikap pro dan kontra mengenai dasar tersebut. Satu sudut ini menggambarkan bertapa pengumumam seorang ketua kerajaan yang tidak dihormati oleh pegawainya.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam kelmarin telah memberikan kenyataan yang bercanggah dengan kehendak dan dasar kerajaan, katanya Kerajaan sedia mengkaji semula pembayaran gaji dua kali sebulan jika pelaksanaannya tidak disenangi kakitangan awam.

"Saya akan bawa perkara ini untuk dibincangkan oleh Kabinet jika pekerja rasa pembayaran itu membawa lebih banyak kesusahan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pesta Latihan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di Ipoh semalam.

Tiada ulasan: