09 September 2008

Kenapa ke Taiwan ?

Seramai 49 ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) berlepas ke Taiwan hari ini bagi melakukan lawatan sambil belajar mengenai teknologi pertanian yang diamalkan di negara kepulauan itu.

Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Bung Mokhtar Radin berkata selain beliau sendiri, anggota rombongan terdiri daripada Pengerusi BNBBC, Datuk Seri Tiong King Sing, 10 anggota Parlimen Sabah, 12 anggota Parlimen Sarawak dan selebihnya dari Semenanjung.

Bung Mokhtar juga menafikan tanggapan sesetengah pihak kononnya lawatan itu ada kaitan dengan usaha menghalang Pakatan Rakyat daripada menubuhkan kerajaan persekutuan pada 16 September ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Jumaat lepas menjelaskan bahawa program lawatan itu tidak perlu dikaitkan dengan penubuhan kerajaan oleh Pakatan Rakyat.
“Kalau mereka nak pergi, biarlah mereka pergi, apa nak hubung kaitkan dengan 16 September. Mereka bukannya orang yang nak melompat daripada BN,” katanya.

Yang menjadi tanda tanya saya kenapakah lawatan itu dilakukan ke Taiwan yang tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Malaysia.

Keduanya dakwaannya taiwan adalah dekat dan untuk mengadaptasikan segala pengetahuan yang diperoleh di Taiwan untuk membangunkan industri pertanian di kawasan Parlimen masing-masing. Adalah kurang tepat sedangkan yang lebih maju teknologi pertaniannya sekarang adalah China dan beberapa distenasinya lebih dekat dengan Taiwan ditambah kita memiliki hubungan diplomatik yang baik dengan China.

Ketiganya tahniah dengan usaha mengeluarkan biaya poket peribadi yang didakwa olah mereka untuk melakukan lawatan ini sebagaimana yang didakwa oleh Bung Mokhtar.

Kalaulah lawatan ini tidak melibatkan tarikh 16 September ianya tidak jadi menarik, kerana rombongan ini akan balik pada 17 September banyak yang mempersoalkan lawatan tersebut. Apalagi rakyat sangat berharap untuk bertemu dengan wakil rakyatnya terutama yang beragama Islam pada Bulan Ramadhan yang mulia ini.

1 ulasan:

Anak Bulan berkata...

SALAM,

lawatan nak cari lailatul qadar kot!