17 November 2008

China Menentang Perbuatan Mengaitkan Keganasan dengan Sebarang Negara, Bangsa atau Agama

NEW YORK, 16 Nov. :-China menentang perbuatan yang mengaitkan keganasan dengan sesuatu negara, bangsa atau agama, dan amat prohatin kepada berbangkinya kembali fahaman melampau seperti fahaman anti-Islam dan fahaman Fasis baru. Demikian antara kenadungan ucapan Wakil China ke PBB, Duta Besar Zhang Yesui telah berucap di Perhimpunan Agung PBB semalam.

Zhang Yesui telah menghadiri satu mesyuarat peringkat tinggi yang bertema "menggalakkan persefahaman dan kerjasama antara agama dan budaya yang berlainan melalui dialog untuk kedamaian". Beliau menyatakan dalam ucapannya bahawa dengan masalah global yang semakin menonjol, nasib negara-negara di dunia menjadi berkait rapat. Pada masa yang sama, pertikaian antara pelbagai peradaban akibat diskriminasi terhadap bangsa dan agama juga semakin meningkat.

"Walaupun asal usul dan perkembangan agama dan budaya berlainan, namun, semuanya merupakan penghabluran kebijaksanaan manusia, dan ia memberikan sumbangan kepada kemajuan dan perkembangan masyarakat manusia. Maka, ia perlulah dihormati."

Mesyuarat peringkat tinggi yang dianjurkan oleh Raja Arab Saudi, Raja Abdullah ini dirasmikan di ibu pejabat PBB di New York kelmarin. Antara lebih 70 orang pemimpin kerajaan dan pegawai kanan yang menghadiri mesyuarat selama dua hari itu, termasuk Presiden A.S., George W. Bush; Perdana Menteri Britain, Gordon Brown; Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari; Presiden Israel, Shimon Peres; dan Perdana Menteri Palestin, Salam Fayyad. Para peserta telah membincangkan kaedah menggalakkan toleransi dan pertukaran pandangan antara agama dan budaya yang berlainan untuk kedamaian dunia.

Zhang Yesui menyatakan bahawa China menganjurkan rasa hormat-menghormati terhadap perbezaan dan usaha menyelesaikan konflik secara damai. China sentiasa menentang fahaman melampau, diskriminasi agama dan bangsa.

"China menganjurkan agar membantu pemuda mewujudkan pandangan yang betul terhada peradaban dan dunia melalui pendidikan. Pemuda merupakan masa depan masyarakat manusia. Kerajaan negara-negara di dunia patut mengambil tindakan yang berkesan dalam jangka panjang untuk menyebarkan fahaman kedamaian yang bertoleransi, memahami dan menghormati budaya dan agama yang berlainan."

Zhang Yesui juga menegaskan peranan media massa dalam usaha tersebut.

"China menganjurkan agar pihak media memikul tanggungjawab masyarakatnya, memainkan peranan sebagai utusan yang menyebarkan kedamaian dan kebudayaan, menggalakkan masyarakat yang bertolak ansur, bertimbang rasa dan harmoni. Sebagai penyebar maklumat, media massa perlu mengutamakan kualiti berita, dan menyampaikan maklumat yang benar dan bermanfaat, memelihara moral dan keadilan masyarakat, mengelak daripada menyebarkan fahaman yang menghasut dan menghina yang mengakibatkan pertentangan antara agama dan budaya."

Zhang Yesui menyatakan lagi bahawa kerajaan China sentiasa menyokong dan aktif menyertai usaha-usaha yang dibuat oleh masyarakat antarabangsa untuk menggalakkan dialog antara agama dan budaya. Dialog Agama Berlainan, Sidang Asia-Eropah ke-3 telah diadakan di China pada tahun lalu, dan diluluskan Perisytiharan Nanjing. Kerajaan China juga menyertai beberapa inisiatif dan mekanisme anjuran PBB yang berhubung dialog antara peradaban yang berlainan. Akhirnya, beliau berharap inisiatif dan mekanisme tersebut dapat saling melengkapi, memainkan peranan sebagai jambatan bagi komunikasi dan kerjasama, menggalakkan perkembangan masyarakat manusia dan memberikan sumbangan bagi pembangunan dunia yang harnomi