20 November 2008

Potongan PLUS tidak masuk akal ?

Pengumuman dari PLUS mengenai potongan harga tol sebanyak 10 % kepada pelanggan kelas 1 yang menggunakan lebuhraya Utara-salatan dan Elite nya mulai tahun depan sehingga 2010 adalah langkah yang saya anggap mesra pelanggan. Mengikut pengumuman itu pengunaan yang menggunakan lebuhraya tersebut dari 12 malam sehingga 7 pagi akan menikmati potongan tersebut.

Langkah ini adalah satu perkara yang dianggap sejarah di mana dalam keadaaan rakyat ingin melihat penurunan harga barang kesan dari penurunan harga minyak. Malah inilah kali yang pertama PLUS menurunkan harganya, dimana sebenarnya rakyat sangat takut dengan bayang-bayang kenaikan harga tol.

Apapun yang baik mengenai potongan itu saya sokong. namun yang menghairankan kenapakah hanya dikenakan kepada pengguna larut malam sahaja. Berarti setelah larut malam baru boleh melakukan kebajikan dengan harga yang murah kepada rakyat.

Sedangkkan manfaat yang banyak sebetulnya mahu dikecapi oleh pegawai-pegawai kerajaan, pekerja swasta dan sebagainya yang menggunakan Lebuhraya semasa bekerja diwaktu matahari masih memancar. Kalau sudah larut malam mana ada orang yang menjalankan urusan pejabat melainkan sekali sekala pergi mesyuarat diluar daerah. Itu pun beberapa kali dalam setahun.

Tersangat tidak wajar untuk menggalakkan pengguna melakukan perjalanan dilewat malam dan sebetulnya pada waktu itu lebih banyak berisiko kerana dalam keadaan mengantuk dan letih.

Adakah PLUS ingin memaksa orang untuk tetap memandu dalam keadaan orang lain sudah tidur nyenyak. Seterusnya mendedahkan rakyat kepada resiko kemalangan kerana hanya mengejar potongan 10 % sahaja.

Pada pandangan saya PLUS sudah mampu menurunkan harga tol untuk kesenangan rakyat, Namun nampaknya ia ingin terus menjadi penghisap darah dengan berlagak baik untuk rakyat dengan potongan yang tidak seberapa namun mengundang bahaya kepada rakyat Malaysia.cinaislam