30 Mei 2009

Alat Penjelajah Marikh China akan Dilancarkan pada Pertengahan Tahun Ke 2

"Mars-1", alat penjelajah Marikh yang pertama di China akan dilancarkan pada setengah tahun kedua tahun ini. Alat penjelajah itu akan berada di planet Marikh dan menjalankan penyelidikan pada tahun 2010.

Dalam Pameran Penerbangan Shanghai ke-3 hari ini, wartawan diberitahu bahawa "Mars-1" seberat 115 kilogram akan beroperasi selama 2 tahun di planet tersebut. Alat penjelajah itu akan mengelilingi bumi Marikh mengikuti orbit elips.

China akan bekerjasama dengan Rusia untuk mengadakan penyelidikan di Marikh. Alat penjelajah China dan alat penjelajah Rusia akan dilancarkan bersama-sama.

8 ulasan:

ateh berkata...

entah bila malaysia boleh mencapai kemajuan dlm bidang sains angkasa mcm ni.
asyik dok bazirkan duit rakyat sana sini, temasuk hantar "pelancong angkasa" pastu claim angkasawan...

lembu berkata...

betul...betull...duk htr angkasawan...huhuhu..Orang Iran pompuan yng pi bulan pn mengaku dia hanya melancong...huhuhuhu...ni duk heboh kata angkasawan...hahahaha...aparaaa!!

Alias Mohd Yusof berkata...

Terasa ada sesuatu yang pelik juga, selepas kejayaan mendaratkan manusia di bulan pada tahun 1969, tidak ada lagi usaha giat untuk buat kajian susulan dan intensif di bulan lagi.

Mungkinkah kerana Amerika tidak mahu peristiwa mukjizat bulan terbelah dua yang berlaku kepada Nabi Muhammad terdedah?

Oleh kerana bulan tidak ada air dan angin, kesan rekahan oleh belahan itu tidak akan terpadam sampai hari kiamat.

Saf Badar berkata...

Mmm...musykil sikit, betulkah angkasawan Amerika dah "mendarat" di bulan? Atau adakah ini adalah satu lagi "conspiracy" mereka? Katalah apa saja pun kat saya, ketinggalan zaman ka dan apa-apa lagi, saya tak kisah, tapi untuk manusia nak pi ke Marikh atau pun bulan sekali pun, saya masih tetap takkan percaya. Ke angkasa lepas, ok, itu saya terima. Apa kata ulama'?

mamai berkata...

aku dah lama pie bulan nie naik roket warna merah......cuma teringin nak pie marikh pulak agak2 BN nak antar tak....

Tanpa Nama berkata...

umno macam amarika gak.sama2 pembohong

Tanpa Nama berkata...

Kalian tahu tak, kalau saya tahu menciptakan sebuah kapal angkasa dan membangunkan sebuah syarikat sendiri, saya tak akan buat di dalam Malaysia sebab tiada kebebasan kerajaan akan campur tangan, berapa syer mereka nak?.

wak-labu berkata...

Khas untuk penyokong Pakatan Rakyat
sila klick disini