22 Mei 2009

MAHASISWA JANGAN SEKALI-KALI TUNDUK PADA KEZALIMAN UBN

Mahasiswa Malaysia kini sedang rancak mendesak kerajaan UBN dalam isu pemansuhan Akta Universiti kolej Universiti (AUKU), Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Malaysia (PTPTN) dan Bahasa Melayu (PPSMI)

Menurut Presiden Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak (BERSATU), Saudara Mohd Hafez Sabri beliau menyatakan bahawa AUKU perlu dimansuhkan dan tidak hanya sekadar dipinda semata-mata.

“AUKU ialah akta yang banyak mencengkam hak asasi mahasiswa dan perlu dimansuhkan terus daripada sekadar dipinda,” ujar beliau.

“Amat pelik jika AUKU ini tidak dimansuhkan kerana warganegara Malaysia yang berusia 21 tahun ke atas, bebas untuk menganggotai parti politik sedangkan mahasiswa terus dikongkong untuk menyertai parti politik sama dengan rakan-rakan sebaya lain di luar Universiti,” tambah beliau.

Sementara itu, Timbalan Presiden 2 badan mahasiswa itu, Saudara Wong Yim Chan menyatakan bahawa akta yang dikatakan membelenggu kebebasan mahasiswa tersebut tidak pernah wujud di negara-negara Eropah dan Barat yang memiliki kedudukan tertinggi antara universiti-universiti di dunia.

“Mengapakah Malaysia terus bertegas menggunakan AUKU sedangkan Universiti kita terus terperosok di tempat tercorot dalam rangking (kedudukan) universiti dunia dan Asia.

“AUKU jelas bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dalam soal kebebasan bercakap, kebebasan berpersatuan dan kebebasan berhimpun itu sendiri”, katanya

Beliau turut menyentuh tentang istilah mahasiswa yang perlu ditukar kepada pengunaan pelajar yang berleluasa di kampus sekarang.

“Amat pelik jika AUKU ini tidak dimansuhkan kerana warganegara Malaysia yang berusia 21 tahun ke atas, bebas untuk menganggotai parti politik sedangkan mahasiswa terus dikongkong untuk menyertai parti politik sama dengan rakan-rakan sebaya lain di luar Universiti,” tambah beliau.

Sehubungan itu kami diperingkat Mahasiswa Perak meggesa agar seluruh mahasiswa meneruskan agenda perubahan dalam membina generasi kita di masa hadapan, Mahasiswa tidak perlu takut dengan ugutan dan ancaman-ancaman yang dikenakan oleh kerajaan, jika kita melakukan perkara yang baik dan benar, maka tidak ada sebab untuk kita takut, kita generasi muda harapan rakyat membawa perubahan kearah Malaysia baru.

5 ulasan:

Wak Labu Farm berkata...

Pada hari ini UMNO dan PAS bukan sebuah parti yang baik.Tetapi ianya tetap melayu dan beragama islam.

Keburukan UMNO tetap ada, keburukan PAS juga ada. Akan tetapi adalah lebih baik bersatu dan cari jalan untuk memperbaiki segala keburukan yang ada.

ibnu86 berkata...

wak labu memang la labu, baca dahulu perlembagaan parti 2 tu, dasar sahaja sudah xsama, mana mgkin sama..walaupun pas ada keasalahan,tetapi kami pas tetap memperjuangkan islam sedangkan umno hanya memperjuangkan kebangsaan..nati wak labu labi baca buku tentang islam banyak2 pah2 baru komen & saya cadangkan wak baca buku serangan pemikiran barat terhadap islam 2 yek.. 1 lagi pas bukan utk melayu sahaja,tetapi pas 4 All.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa sekarang baru nak bersatu, apabila BN dh kehilangan majoriti sokongan..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa sekarang baru nak bergabung, bekerjasama, bersatu, dan bersama. Sedangkan sejak dulu lagi sepatutnya UMNO yang mula2 kena mengajak parti2 melayu bergabung... Sekarang bila UMNO hilang sokongan baru menimbulkan isu ini...

Tanpa Nama berkata...

BERSATU tidak mudah seperti di lafazkan selagi AMNO yang di pimpin oleh KAPITALIS-KAPITALIS Melayu yang hanya berjuang untuk mengaut KEKAYAAN dari berjuang untuk kepentingan Orang MELAYU..setakat pegang KERIS jer...Kat umah..aku pun bleh hunus KERIS..Cakap tak serupa bikin..Sekian lama memerintah orang Melayu masih terpinggir...seperti kata wnk8944 memang ade kebenarannya..Kenapa sekarang bila dah NAZAK baru kenal saudara-mara..Bila senang hang lupa daratan..Politik balas dendam ber maharajalela..Rakyat telah memerhatikan ini sekian lama......kini RAKYAT SUDAH BERSUARA..