06 Julai 2009

Senyum makrifat

Oleh Ummu Waheedah

Biasanya bila saya memimpin ibu saya ke mana-mana tempat awam, sering saya dibantu. Sama ada untuk membuka pintu restoran atau bantuan lain yg tidak dipinta. Dan sering juga saya terima senyuman dari mereka yang memandang. Senyum yg sehat bukan senyum mengorat atau senyum menyumpat (sinis), dari baik orang muda, mahu pun yg sudah berusia.Lelaki atau wanita.Tak kira apa bangsa.

Rata2 masih ramai rakyat Malaysia yg hormatkan orang tua. Dari cara memandang dan senyuman kita dapat tahu adanya rasa penghormatan kepada orang tua yg daif, yang sudah bongkok dua. Malah saya biasa dapat harga barang yg lebih murah bila pergi membeli dengan ibu saya. Mungkin orang rasa kesian dengan orang tua atau mungkin kerana berkat menjaga orang tua?

Pernah sekali bayaran makan saya di sebuah restoran Tg Lumpur, Kuantan dibayar oleh seorang wanita yg makan sekeluarga depan meja saya. Tapi saya tak sempat mengucap terima kasih kerana hanya tahu semasa hendak membayar harga makanan, dan diberitahu oleh tuan kedai yang makanan telah dibayar oleh wanita tadi yg telah pulang lebih awal. Mudah2an Allah melimpahkan reqki kepada beliau sekeluarga.

Anjuran buat baik kepada ibubapa.

Firman Allah s.w.t mafhumnya "“Dan hendaklah kamu beribadah kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan dia dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, rakan sejawat, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang som bong, takbur dan membanggakan diri.” (an-Nisa': 36)

Tuntutan berbuat baik kepada ibu bapa diberikan keutamaan dalam al-Quran, kerana perintah berkenaan digandingkan dengan perintah tauhid kepada Allah. Firman Allah s.w.t lagi mafhumnya :"Dan Tuhanmu perintahkan supaya engkau tidak me nyembah melainkan kepadanya dan hendaklah engkau ber buat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun per kataan "uh" dan janganlah engkau menengking, menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (al-Isra’: 23)

Bagi mereka yang tidak dapat menjaga ibubapa,buatlah sesuatu yang menggembirakan mereka dan janganlah dialunkan ke telinga mereka masalah kita yang bakal merunsingkan mereka. Ibubapa telah berusaha supaya kita tidak digigit nayamuk semasa kecil, jadi janganlah kita biarkan mereka tidur bertemankan nyamuk di kala mereka tua. Tambahan pula dewasa ini ada macam-macam penyakit berpunca dari nyamuk yang dahulunya tiada atau tidak popular.

Senyumlah bila bertemu dan menatap wajah ibubapa kerana senyum si anak adalah senyum makrifat. Ia menggembirakan ibubapa ketika anak itu kecil apa lagi ketika dewasa. Allahu'aklam.

Tiada ulasan: