21 Ogos 2009

Jomlah baca cerita lucu

Oleh : mohd naim mohd zain

Anda bukanlah manusia jika anda tak ketawa membaca lawak di bawah ini.

Uban

Pada suatu hari sedang emak Nurul Janah sedang memasak ,Nurul Janah ternampak ada uban di kepala emaknya lalu dia pun bertanya"emak kenapa rambut emak bewarna putih?"tanya Nurul Janah

Dengan rasa malas ibunya pun menjawab "Setiap kali anak emak membuat emak menangis , sehelai rambut emak akan bertukar menjadi putih"jawab emaknya

Kemudian Nurul Janah pun berfikir sejenak dan bertanya lagi "Habis kenapa rambut nenek semuanya bewarna putih? emak selalu membuat nenek menangis kah?"

Cermin Mata

dalam perjalanan ke daerah tutong , hisham dan isterinya, salma singgah di restoran Aneka Citarasa.selepas menyambung perjalanan baru salma sedar, dia tertinggal cermin mata di meja restoran.

"Bang... cermin mata saya tertinggal atas meja tempat kita makan tadi", beritahu Salma.

"Isssyyy awak ni, benda macam tu pun tak boleh ingat.mana ada tempat nak patah balik kat highway ni" kata Hisham.

" Ala , mahal tau cermin mata satu tu", kata Salma.

"Yalah, yalah, kita pusing balik lah ni", balas Hisham

Setiba kembali di perkarangan restoran Aneka Citarasa ,Salma segera membuka pintu kereta .

"Mah, jangan lupa ambilkan abang punya cermin mata sekali ya", Jerit hisham

Tidak akan di hukum

Murid : Cikgu, apakah orang boleh dihukum untuk sesuatu yang belum
dibuatnya ?
Guru : Oh, semestinya tidak. Orang hanya boleh dihukum untuk perbuatan yang telah dilakukannya.
Murid: Syukurlah, Cikgu. Saya belum membuat latihan yang diberi oleh cikgu semalam.

I'm sorry

Seorang gadis yang Bahasa Ingerisnya kacau-bilau. .. suatu hari terlanggar seorang pelancong US ketika berjalan² di The mall.

Gadis : " I'm sorry "

Pelancong : " I'm sorry, too "

Si gadis kelihatan bingung kerana tidak faham apa yang diperkatakan oleh pelancong itu.. dia meneka2 dan terus menjawab..

Gadis : " I'm sorry. three "

Pelancong : " What are you sorry for? "

Gadis : " I'm sorry, five "

Kejadian Seram di Wad ICU

Salah sebuah katil di dalam bilik ICU sebuah hospital ternama kerap mengalami kejadian pelik.. Setiap pesakit yang ditempatkan disitu pasti akan meninggal pada satiap hari Jumaat pagi tanpa mengira umur, jantina atau tahap kesihatan mereka... Perkara ini sangat membingungkan para doktor... Lalu para doktor memutuskan untuk memantau katil tersebut...

Apabila tiba hari Jumaat yang berikutnya.. . beberapa doktor bersiap sedia untuk mengenal pasti penyebab kepada kematian di katil tersebut. Seorang pesakit lelaki sedang tidur di katil misteri.

Masa berputar... pukul 08:00am.. 08:30am sehingga jam 9..00 am... tiba-tiba... ... Pintu bilik ICU itu terbuka.... Kemudian masuklah Makcik Bedah.... Seorang pekerja sambilan sebagai pencuci yang hanya bertugas setiap hari jumaat.. Masuk... mendekati katil keramat tersebut... dan terus mencabut soket elektrik untuk alat bantuan pernafasan pesakit tersebut dan menggantikannya dengan 'plug vacum cleaner'nya. ..

Nenek Ani

Nenek Ani dirawat di rumah sakit. Menurut doktornya, asmanya sudah semakin teruk hingga perlu dipasangkan salur oksigen. Sudah beberapa hari dia tidak bercakap dan seperti orang koma. Dikira sudah menjelang ajal, anaknya memangilkan seorang Mudhin (tukang do'a) agar di doakan. Sedang asyik Pak Mudhin berdoa, tiba-tiba muka nenek Ani bertukar warna biru seolah-olah tidak boleh bernafas. Tangannya menggigil. Dengan menggunakan bahasa isyarat nenek Ani minta diambilkan kertas dan alat tulis. Sisa-sisa tenaga yang ada digunakan oleh nenek Ani untuk menulis sesuatu dan memberi kertas tersebut kepada Pak Mudhin.

Sambil terus berdoa Pak Mudhin langsung menyimpan kertas tersebut tanpa membacanya kerana fikirannya dia tidak sanggup membaca surat wasiat tersebut didepan Ani. Tak lama kemudian nenek Ani meninggal dunia. Pada hari ketujuh meninggalnya nenek Ani, Pak Mudhin diundang untuk datang kerumah Ani..

Selesai memimpin do'a, Pak Mudhin berbicara, "Saudara-saudara sekalian, ini ada surat wasiat dari almarhum nenek Ani yang belum sempat saya sampaikan, yang saya pasti nasehat untuk anak cucunya semua. Mari kita sama-sama membaca suratnya".

Pak Mudhin membaca surat tersebut, yang ternyata berbunyi :

"Mudhin jangan berdiri di situ...! Jangan pijak saluran oksigen aku..!"

Kambing Hitam & Kambing Putih

Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya yang berbulu hitam dan berbulu putih. Dia kemudian didatangi seorang pemuda lalu bertanya:
Pemuda : "Baguskah ternakan biri-biri engkau. Boleh tak
saya tanya beberapa soalan?"
Gembala : "Oh, boleh saja"
Pemuda : "Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
Pemuda : "Yang putih"
Gembala :"Ah, yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari"
Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."
Pemuda : "Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
Pemuda : "Yang putih."
Gembala : "Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari."
Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."
Pemuda : "Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
Pemuda : "Yang putih."
Gembala : "Aaa...menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun kalau mereka dicukur."
Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."
Pemuda : (Dengan perasaan geram ) "Kenapa engkau membezakan biri-biri engkau yang putih dengan yang hitam setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja"
Gembala :"Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yang putih itu adalah milik saya."
Pemuda : "Ooo, begitu, fahamlah saya,kalau yang hitam tu pulak siapa punya?"
Gembala : "Yang hitam pun sama, saya punya juga"
Pemuda : (benggang, geleng kepala dan berlalu)

Suami Terbaik

Sekumpulan lelaki berada di bilik persalinan di salah sebuah kelab eklusif lagi mewah di pusat bandar, setelah keluar dari gym. Tiba-tiba kedengaran deringan Handphone di penjuru bilik tersebut. Seorang lelaki menjawap panggilan itu dan terjadilah perbualan seperti berikut . . "

"Hello?"

"Abang, nie sayang nie,"

"Emmm... "

"Abang masih ada di kelab lagi ke?"

"Iya."

"Sayang sekarang nie berada di shopping complex dua block dari kelab abang tu. Sayang ada nampak kain sutera terbaru.. Cantik bang, Boleh ke sayang beli?"

"Berapa harganya?"

"Cuma $1500.00 aje"

"O.K. Belilah kalau memang awak dah suka sangat"

"Ahhh thanks bang dan tadi sebelum datang sini sayang ada singgah di Cycle & Carriage dan tengok Mercedes model terbaru 2003 . Sayang suka kat satu model tu. Dan sayang dah bincang dengan jurujualnya dan dia setuju nak bagi good price . . lagipun elok juga kita tukarkan dengan BMW yang kita beli tahun lepas tu "

"Berapa harga yang dia bagi?"

"Cuma $280,000 ..."

"O.K tapi pastikan harga tu dah on the road."

"Great! Before we hang up, ada satu perkara lagi..."

"Apa?"

"Abang jangan terkejut pulak, sayang dah semak akaun bank abang dan.... pagi tadi sayang singgah dipejabat ejen hartanah dan sayang dapat tau rumah yang kita tengok tahun lepas tu... sekarang nie untuk dijual. Abang ingat tak? Rumah yang ada swimming pool bentuk love tu, ada taman orkid kat belakang, berhadapan dengan pantai tu. . cantik kan bang. . "

" Berapa harga yang mereka minta?"

" Cuma $740,000... O.K kan bang, dan sayang tengok dalam akaun kita
boleh cover harga tu. . ."

"Eloklah kalau macam tu, confirm cepat sebelum orang lain beli, tapi cuba dapatkan harga $700,000. OK?"

"OK, abang sayang, terima kasih bang, kita jumpa malam nanti ye!! I Love You !!!"

"Bye... I Love you too..."

Lelaki itu berhenti bercakap, menutup flap handphone . . .sambil mengangkat tangan yang memegang handphone tu dan bertanya pada yang ada dalam bilik tersebut :

"ADA SESIAPA TAHU KE HANDPHONE NIE SIAPA PUNYA? "

Dengan Penuh Senyuman

Seorang pemimpin sebuah persatuan sedang memberi ucapan dihadapan sekumpulan ahlinya berkenaan kewajiban membayar yuran persatuan dengan rela hati...

"Adalah menjadi suatu penghormatan bagi kita jika dapat membayar yuran persatuan dengan penuh senyuman" kata pemimpin.

Tiba-tiba dari barisan belakang terdengar suara menjerit kegembiraan. .

"Oh.. Syukur pada Tuhan.. mulanya saya sangka yang yuran mesti dibayar dengan wang..."

5 ulasan:

Sulaiman Hanim berkata...

Salam YB Idham,Cerita Komidinya lucu sekali YB, Komidi2 juga Penghianatan bangsa Umat Malaysia YB WAJIB ambil kira.Penghianatan UMNO @ BN ni memang bermula seingat saya sekitar 1980an. D negeri Sabah d bawah bayu ni memanglah satu tempat Penganugerahan Maykad Malaysia tulin dan Surat beranak tulin kepada PATI @ Pendatang tanpa Izin ini memang SAHIH lagi BENAR dan bukan d reka cipta ceritranya.Dahulu UMNO @ BN mahukan PBS benar2 kecundang pada waktu itu, Pemberian Maykad Malaysia d anggarkan +- d sekitar 2.5 juta orang Ini memang fakta SAHIH YB,saya hanya ingin menginformasikan kepad YB Idham serta YB2 PR sahaja. Perbuatan menganugrehkan Maykad Malaysia ini memanglah satu perbuatan Jenayah dan 1 penghianatan yg benar2 berlaku untuk bangsa Melayu dan buniputera d negara ini.Tidak ada Parti pembangkang yg bisa berbuat sedemikian kecuali UMNO @ BN yang berkuasa lagi berkuasa d dalam negara ini.Kebanyakan Rakyat @ Masyarakat d dalam negeri seperti Sarawak dan Semenanjung mereka hanya sembil lewa atau kurang mempercayinya, Ini adalah hakikat sebenar apa yg berlaku, Negeri Sabah adalah pintu penganugerahannya. Apa yg perlu saya uar2kan d sini adalah pekerja Kilang2 kebanyakannya pada masa ini adalah orang2 dari negeri Sabah tetapi itu bukanlah rakyat ASAL dari negeri d bawah bayu...Tidak dapat d nafikan rakyat dari negeri sabah adalah d sekitar 20% sahaj yg berkerja d Kilang2 tersebut,80% yang lain adalah Warganegara yg d berikan kepada pendatang2 kebanyakannya daripada Indonesia dan Philipine.Sekarang ini Kerajaan BN @ UMNO d bawah Menteri dalam Negeri sepupu PM kita Datuk Hissamudin diarahkan untuk menganugerahkan lagi sekurang kurangnya 3.5 juta orang lagi. Oleh yang sedemikian YB Idham "WAJIB" menguar uarkan kepada YB PR d Semenanjung sana akan perkara yg berlaku sekarang ini. Supaya Rakyat d Semenanjung dan Sarawak akan lebih berhati hati d atas PENGHIANATAN Pemimpin UMNO @ BN demi untuk mengekalkan Kekuasaan mereka pada PRU ke-13 nanti.Penganugerahan Warganegara yang akan d lakukan ini adalah Agenda Pemimpin 1MALAYSIA. D negeri Sabah pemberian Lisen Teksi,Bus dan jawatan2 seperti Imigresen,Polis,Askar, ADUN,MP,sudahpun ada d antaranya d kuasai oleh PATI yg d berikan Maykad Maaysia ini.YB sila layari blog dari negeri d bawah bayu. (http:kadayanjournal.com)Sekian Wassalam.

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 berkata...

cite 'suami terbaik' tu kami bagi 5 bintang. Dialog last skali tu mg best... pokai la tuan punya handphone tu nanti.. hahaha..

Moral of the story:

jangan letak handphone merata-rata. buruk padahnya...

al-kelantani berkata...

lucu lucu haaa heeee


anda nak ketahui bagaimane emal anda berkuasa lila link
http://www.kuasaemail.com/index.php?ref=metro008

kayrolldin berkata...

sy suka blog uztaz. bukan politik 100%.

masuksuku berkata...

Salam ustaz..saya nak share sikit cerita lucu..dapat di internet jugak..ada satu kes di indonesia dimana seorang isteri telah memeotong alat sulit suaminya ketika suaminya sedang tidur..pendarahan teruk menyebabkan suaminya meninggal dunia..tak berapa lama selepas kejadian,si isteri telah ditangkap oleh pihak polis..di bicarakan...disertakan pertanyaan oleh tuan hakim..betul ke kamu memotong alat sulit suami kamu..suspek menjawab..benar sebab saya dapat tau dia selingkuh dengan ramai orang..yang saya hairan kenapa kamu siap goreng lagi alat sulit itu setelah memotongnya..tanya hakim dengan hairan dan terkejut dengan kejadian itu..nak tau apa jawapan suspek...jeng..jeng..jeng..dia cakap BENDA TU MAKAN MENTAH PUN SODAP APALAGI KALAU DI GORENG GARING....HE..HE..HE..