10 Disember 2009

Qi Bu Cheng Shi : Mampu Mencipta Serangkap Syair dalam Masa Berjalan Tujuh Langkah Sahaja

Pada zaman kerajaan Tiga Negeri, iaitu pada tahun 220 Masihi hingga tahun 280 Masihi, raja Negeri Wei, iaitu Cao Cao merupakan panglima tentera dan juga penyair yang paling terkemuka di China. Dua orang anaknya, iaitu Cao Pi dan Cao Zhi juga amat cemerlang dalam bidang kesusasteraan. Cao Pi ialah seorang pengkritik sastera, manakala, adiknya, Cao Zhi pula merupakan penyair yang paling unggul pada zaman itu. Ketiga-tiga mereka digelar "Tiga Cao".

Walau bagaimanapun, setelah mewarisi takhta daripada ayahandanya, Cao Pi menjadi cemburu akan kepandaian adiknya. Pada suatu hari, Cao Zhi telah melakukan satu kesalahan yang sangat kecil. Bagaimanapun, Cao Pi ingin menggunakan peluang ini untuk menghukum adiknya, kecuali jika dia mampu menghasilkan serangkap syair dalam masa berjalan tujuh langkah. Cao Zhi faham bahawa abang kandungnya itu sengaja ingin menyukarkan hidupnya. Maka, dengan hati yang penuh duka dan marah, dia segera melafazkan serangkap syair, dengan isinya sebagai berikut:

Lenggai dibakar memasak kacang,

Kacang menangis penuh kepiluan,

Sama-sama dari satu keturunan,

Mengapa kualami seksa sedemikian.

Mendengar syair tersebut, Cao Pi berasa amat kesal dengan tindakannya itu. Sejak itu, baginda tidak pernah menyusahkan adik kandungnya itu walau sekali pun. Peribahasa "Qi Bu Cheng Shi" pun wujud selepas peristiwa tersebut.

Catatan Keterangan:

Peribahasa "Qi Bu Cheng Shi" ini digunakan untuk mempersenda seseorang yang mempunyai pencapaian yang cemerlang dalam bidang kesusasteraan. CRI/-

Tiada ulasan: