10 Disember 2009

Tangani monopoli syarikat asing dalam sektor farmasi

KUALA LUMPUR, 8 Dis: Membahaskan isu berkaitan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Saifudin Nasution Ismail, Ahli Parlimen Machang mendakwa wujudnya monopoli beberapa syarikat asing dalam sektor farmasi negara.

"10 syarikat terbesar yang menguasai pasaran (farmasi dan ubatan) negara adalah syarikat multinasional, berbeza dengan beberapa negara serantau/luar.

Beliau yang juga Pengerusi Jabatan Pilihanraya PKR menjelaskan bahawa beberapa negara luar seperti Indonesia, Thailand, Filipina, Korea (Utara), Jepun, United Kingdom dan Jerman yang menyaksikan syarikat tempatan menguasai sektor farmasi domestik.

Jelasnya lagi, fenomena tersebut berlaku ekoran polisi kerajaan yang dilihat tidak menguntungkan syarikat farmasi tempatan.

"Kerana rangkaian sebenar di Hospital Kerajaan dan (hospital) swasta dikuasai oleh kerajaan (KKM) dan beberapa syarikat berkaitan kerajaan (GLC), maka syarikat farmasi domestik tidak boleh menembusi pasaran ini, yang biasa dimonopoli syarikat multinasional tertentu," jelasnya.

Jelasnya lagi, KKM sepatutnya membantu syarikat farmasi domestik menembusi pasaran farmasi negara, sebagaimana dalam

"Difahamkan mereka (KKM) terikat dengan suatu Pekeliling Perbendaharaan 4 (95) yang antara lain Kementerian Kesihatan ada tanggungjawab membantu syarikat-syarikat (farmasi) tempatan."

"Walaupun produk-produk inovasi mereka bermutu tinggi, dihasilkan melalui penyelidikan Universiti dan mujarab hatta sijil pengiktirafan antarabangsa pun mereka (syarikat farmasi domestik) dapat, tapi tidak boleh menembusi pasaran dunia, jika di Malaysia pun sukar," jelasnya.

Menjawab perbahasan Saifuddin, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai menjelaskan bahawa perjanjian konsesi pembekalan ubat-ubatan akan tamat pada tahun 2012.

Walaupun demikian, beliau tidak pula menjelaskan soal monopoli syarikat asing dalam sektor farmasi negara, seperti yang dijelaskan Saifuddin.

HarakahDaily.Net/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dalam kata lain KKM dan GLC beroperasi utk mendapat keuntungan.....keuntungan dgn cekik darah rakyat....patutlah harga ubat macam harga emas...

Tanpa Nama berkata...

eee geramnya akuuuu BN laknat