24 Disember 2009

Rakyat Parit Buntar luah perasaan

6 Muharram 1431H
Sumber : http://paritbuntar.pas.org.my

PARIT BUNTAR, 22 Dis. : Sudah lebih sebulan rakyat negeri Perak menunggu Keputusan Mahkamah Persekutuan mengenai siapa Menteri Besar Perak yang sah?
Sungguhpun Mahkamah Persekutuan masih belum memberi keputusan terhadap kes yang terlalu besar ini. Desakan membubar DUN Perak terus dikumandangkan dengan pelbagai cara.

Tinjauan di Parit Buntar mendapati penduduk di sini menzahirkan luahan perasaan mereka dengan mengantung sepanduk mendesak pembubaran DUN Perak.

Sepanduk ‘Bubar DUN Perak’ dan bendera hitam boleh dilihat di lokasi strategik di tepi jalan jika melalui jalan dari Batu Lima, Kuala Kurau, Tanjung Piandang dan Titi Serong.

Beberapa orang penduduk yang ditemui memberitahu kemunculan sepanduk dan bendera hitam berkenaan ini sudah disedari sejak sebulan yang lalu.

Shamsudin Yusuf penduduk Sungai Betul Bawah berkata desakan pembubaran DUN Perak ini tidak akan berhenti selagi krisis politik di Perak tidak diselesaikan.

“ Kenapa sampai sekarang masih belum buat keputusan? . Saya selaku rakyat negeri Perak mahukan Menteri Besar yang benar-benar sah.

“ Kerajaan di Perak sekarang ini umpama terumbang ambing selagi Menteri Besar yang sah belum diputuskan” katanya

Johari Arbain dari Sungai Baru berharap Mahkamah Persekutuan dapat membuat keputusan menentukan Menteri Besar yang sah.

“ Kes ini terlalu besar untuk ditangguhkan begitu lama. Banyak kesan yang buruk andai terlalu lama di tangguhkan. Image045-2.jpg picture by paspb

“ Pelabur-pelabur susah nak membuat keputusan untuk melabur di negeri Perak . Kami rakyat Perak akan menerima kesan dan tempiasnya” katanya

Rohaizad Azizan dari Parit Haji Wahab berkata, kemunculan sepanduk dan bendera hitam ini membuktikan masih ramai rakyat Perak terutama di Parit Buntar mahu krisis politik di Perak diselesaikan melalui penyerahan semula mandat kepada rakyat Perak.

“ Selagi, Mahkamah Persekutuan tidak membuat keputusan. Timbul banyak andaian dan persepsi yang buruk kepada badan kehakiman .

“ Adalah lebih baik serahkan semula kepada rakyat Perak menentukan kerajaan yang akan memerintah Perak.” katanya




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bubar dun!!!!

BetulBenar berkata...

DOKTRIN PENGASINGAN KUASA
MELARANG MAHKAMAH CAMPUR TANGAN
SEPERTI JUGA
DUN/PARLIMEN
TAK CAMPUR KEPUTUSAN MAHKAMAH

kita tunggulah
keluhuran perlembagaan
dan kedaulatan undang undang !!!