30 Januari 2010

Pertemuan pemimpin semua agama juga ada di Meru

14 Safar 1431H
Ismail Hashim

MERU, KLANG 28 Jan: Ketika dua masjid di Petaling Jaya diletakkan dengan dua kepala babi hutan berbungkus plastik bersama wang tunai RM30, lain pula peristiwa bersejarah berlaku di Meru.

Di Dewan Meru, dekat sini, satu majlis antara pemimpin agama; Islam, Kristian, Hindu, Buddha dan Sikh berjaya diadakan petang semalam dengan tuan rumahnya adalah Adun Meru, Dr Abdul Rani Osman.

(GAMBAR: Adun PAS Meru, Dr Rani Osman ([membelakangkan kamera] berucap dalam majlis makan muhibbah antara agama di Dewan Meru)

Salah seorang dari hadirin dari kaum India sebelum majlis bermula menyatakan rasa gembiranya kepada Dr Rani kerana menurutnya, tidak pernah berlaku pertemuan seumpama itu sepanjang 50 tahun BN menang di kawasan itu.

Kehadiran nazir dan imam masjid, pastor gereja, sami kuil Hindu, wakil Hindu Sangam Malaysia cawangan Kapar, penganut Sikh dan wakil komuniti Cina memeriahkan suasana.

Dr Rani mengulangi keyakinannya yang acapkali disebutkan sebelum ini; Negara Malaysia akan aman makmur, harmoni dan sejahtera jika semua penganut agama kembali berpegang teguh kepada ajaran kitab agama masing-masing.

“Jika kita melihat orang India bergaduh sesama sendiri, orang Cina menjadi gengstar dan orang Melayu makan rasuah dan mengambil hak rakyat, itu bukan ajaran agama mereka.

(GAMBAR: Penganut agama Islam, Sikh, Hindu duduk semeja dalam majlis makan sambil mendengar ucapan dari Dr Rani)

“Kita mengajak semua pihak kembali mengambil ajaran agama mereka untuk mewujudkan sebuah Negara Malaysia yang bebas dari sebarang ancaman pertelingkahan antara kaum dan agama.

“Saya memberi jaminan untuk memastikan semua penduduk khususnya di Meru berada dalam keadaan baik dan selesa, kerjasama kita untuk duduk bersama dan berbincang serta menyuarakan pandangan merupakan agenda penting dan amat perlu,” tegasnya.

Sebaik Dr Rani dan Ahli Parlimen Kapar, S. Manickavasagam berucap, setiap wakil agama yang hadir mengambil peluang menyampaikan pandangan masing-masing.

Pengerusi Persatuan Hindu Sangam Cawangan Kapar, S. P. Manimaran, berkata, semua agama mempunyai ajaran masing-masing dan berharap semua penganut agama dapat laksanakan kehendak baik dari agama mereka.

“Kita berterima kasih kerana dapat hidup aman di dalam negara ini dan berharap suasana ini akan terus berkekalan sepanjang masa,” ujar wakil masyarakat Punjabi, Nachatar Singh.

Turut berucap adalah Wakil Masyarakat Cina beragama Buddha, Mr Thay dan Sami Kuil Sri Mahamuniiswarar, Nyanam Malayapan menyatakan rasa gembira dengan pertemuan itu.

Dua minggu lalu, Dr Rani dan rombongannya telah melawat serta mendapat sambutan dan kerjasama daripada dua gereja yang terletak di Klang dan di sana terjalin persefahaman lebih mantap dalam hubungan dua hala.


Harakahdaily.net/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SALAM,

RASULULLAH SAW ADALAH RAHMAT BAGI SEKALIAN ALAM...

BANYAKKANLAH BERSELAWAT KEPADA BAGINDA SEBAGAI TANDA CINTA KITA KEPADA BAGINDA, KELUARGA BAGINDA DAN SAHABAT2 BAGINDA...

ALLAHUMMASALLI A'LA SAYYIDINA MUHAMMAD WA A'LA A-LI SAYYIDINA MUHAMMAD WA'ALA ALIHI WASOHBIHI WASALLIM...

Tanpa Nama berkata...

aku ucapkan terima kasih kpda tuan guru.