10 Januari 2010

Presiden PAS : Banyak menerang bukannya menyerang.

23 Muharram 1431

SHAH ALAM : Kerajaan dan orang Islam tidak boleh menganggu orang Islam dan rumah ibadah mereka seperti yang ditegaskan dalam hadits Nabi" barang siapa menyakiti orang bukan Islan Zimmi dia menyakiti ku dan aku akan menjadi pembela mereka". Demikian antara penegasan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang semasa menyampaikan ucapan perasmian Taklimat Isu-Isu Penerangan anjuran Lajnah penerangan PAS Pusat di Dewan MBSA di sini hari ini.

Taklimat Penerangan itu mendapat perhatian yang baik dari semua peringkat parti diseluruh negara apabila semua tempat duduk dibahagian utama dewan yang pernah berlangusng Konvensyen pakatan Rakyat itu penuh dengan peserta yang dianggarkan sekitara 1000 peserta.

Hadir sama dalam Program itu ialah Timbalan Presiden PAS, Ust. Nasharuddin Md. Isa, Naib-Naib Presiden, AJK PAS Pusat, AJK Pemuda, Ulama dan Muslimat Pusat, AJK Perhubungan Negeri, ADUN-ADUN dan Ahli Parlimen , YDP dan SU PAS kawasan dari seluruh negara.

"Hubungan dagang menyebarkan maklumat Islam kepada orang lain termasuklah di Beijing ada Mesjid yang dibina pada tahun 8 Hijrah." Jelas Presiden PAS.

"Banyak kawasan menganut Islam bukan secara paksa, malah banyak dinegara Islam banyak rumah ibadah orang bukan Islam seperti gereja, rumah api orang majusi malah masih kekal sehingga sekarang" Tegasnya.

Semasa syaidina Umar berkunjung di gereja Baitul Laham tempat Nabi Isa dilahirkan yang menjadi tempat kunjungan orang Kristian. Apabila masuk waktu umar mengatakan, tidak patut Umar sembahyang di sini, nanti pada satu masa orang akan kata oUmar pernah sembahyang disini. Mungkin mereka akan runtuhkan geraja itu dan bina mesjid.

Seterusnya Presiden PAS menyoal siapakah yang ajar bakar gereka di Malaysia?soalnya lagi "siapakah yang ajar ini?'.

Kerajaan macam manusia juga, ada masa kanak-kanak, remaja, dewa dan nyanyok, mungkin dah nyayok , sindir Tuan Guru.

Tamaddun Islam adalah asas kepada tamaddun barat, tetapi mereka cuma mengambil beberapa aspek sahaja yang tidak berlandaskan akhlak.

Islam tidak boleh dimatikan, akan ujud parti-parti dan kumpulan Islam termasuklah PAS, walaupun pemimpin PAS banyak dipenjarakan.

Dalam ucapannya beliau mendedahkan sesungguhnya fakta sebenar perjuangan menentang penjajah dan kemerdekaan bermula sejak 1511 bukan 1946. "mana ada kereta jalan dengan mula gear 5'.

Beliau juga menegaskan orang Cina dan India boleh hidup ditengah kampung Melayu dan sebagainya kerana akhlak Islam yang masih ada saki baki namun ada yang masih bakar geraja, bom kedutaan, membunuh kanak-kanak, wanita dan sebagainya. ini puak yang tak belajar fiqul jihad.

Selain itu Hj. Hadi bertakat bahawa kewajipan kita lebih banyak menerang bukannya menyerang, ini urusan lajnah penerangan, kita namakan lajnah penerangan bukannya lajnah penyerangan.

"Kami para nabi diperintah oleh Allah meletakkan orang pada tempat dan bercakap sesuai dengan orangnya".ulas Presiden PAS merujuk kepada satu Hadits Nabi.

Kewajipan penerangan sangat besar, dalam keadaan bersemangat kita mesti bijaksana, jangan bijaksini. Katanya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kena terang juga dekat orang UMNO jangan ganggu orang bukan islam

Tanpa Nama berkata...

betol2